Wednesday, November 3, 2010

Kacang Dada ....Aii Like..

Kenapa namanya jadi berangan walhal omputeh panggil chestnut. Kacang dada kan ke sedap jugak bunyinya..haaa...jangan fikir lain .... Tak pun tukar ke dreamingnut pun sedap jugak.. hehe... ..


Memang sukalah sangat makan buah ni masa mengandungkan anak-anak selain fayasinnga. Pantang jumpa . Dulu-dulu hanya jumpa di Petaling Street tapi cha-ya yang menjualnya. Tengok ajelah sambil telan air liur. Sekarang ni boleh jumpa di mana-mana. Aku dengan anak-anak jer layan buah ni.


Bila nak makan kan kena kopek kulitnya dulu, jadi masing-masing bersila depan aku tunggu turn.. Tak boleh lebih mesti nak sama banyak… akhirnya, ibunya yang suka makan dapat balen aje.. Memang kalah..kalau pasal anak ni..


Selama ni tahu makan aje. Tak pernah ambil tahu pun rupa bentuk pokoknya... Barulah aku tahu rupa buah dan pokoknya bila aku dapat email baru-baru ni. Excited pulak...










Till Now.


40 comments:

elly said...

Aku pun suka makan buah berangan....lepas tu tak delah nak berangan mana..sebab perut mesti kembung.....

kakcik said...

Kakcik pun suka makan buah berangan yang ada rasa lemak2 ni.. dan tak sangka pulak macam tu rupa buah asalnya. :)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

elly,

kahkahkah... kekembungan eh..


wei,sori malam tadi. aku balik lambat pastu ngantuk sangat.ntah apape aku sms ko..


mlm ni kita borak @YM..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakcik ;

samalah kita kak..

tulah kan.. macam rambutan pun ada jugak..

cheqna said...

buah berangan???
goreng nagan pasir zaman2 kecik dulu..
sedap...
hari tu g perlis RM24 sekilo...
sedap..

Yunus Badawi said...

Oh first time jugak tengok pokok dan buah yg belum masak. Macam rambutan pun ada.

Kat Kuala Pilah sebelum jambatan tu ada cha-ya jual. Dah bertahun2 rasanya dia berniaga kat situ.

tasekM said...

ooo... berbulu rupanya kacang dada tu yek....?

kiut, kan...?



.

kak wan said...

Kat R & R Genting sempah tu banyak . kat situ murah je tak sampai rm 20 sekilo.
Klau makan berangan ni memang kena jadi tukang kopekla ...

Watierman, rmanbkr said...

TQ Reen kongsi ilmu...baru ku tahu rupa pohonnya....tapi...perang gas tau kalau makan banyak2! Angin!

ana said...

baru tau mcm nie rupa pokoknya..menarik gak, berbulu! hehehehe

Ati Masrif said...

tak pernah langsung mkn buah ni..sedap ke

LiNda said...

ooo
macam ini rupanya
selalu makan tak sedor diri

nonie said...

mcm kulit rambutan la rupa dia..tapi x paham ngape panggil buah berangan..kena mkn sambil berangan la ye...^_^

kakngah said...

takingt dh bila kali terakhir mkn buah berangan ni..
selalu org jual goreng ngn bijik kopi kan???
wangi jek bau dia...

akuanakpahang said...

Buah nie sedap makan sambil berangan2...tu pasal jadi buah berangan :)

Ms.Lilies said...

begitu rupa parasnya...

kak long said...

baeu tau pokok dia cam ner...


dulu kekecik,arwah atuk suka cari buah ni dlm hutan....klu musim cuti sekolah cucu2 ramai kat umah dia...
nti dia goreng dng pasir...best jer tgk...


tp....skrg tinggal kenangan..:(

Atsuko Ichirou said...

ceh...
dah terfkir yg bukan2...
'kacang dada'??
hahaa
nyum2..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

esok aku terjah petaling gak...nak carik kat belah mana yek dia jual

Hamizah said...

baca tajuk tak dapat bayang amenda la kacang dada..hehehe

cam tu rupa pokoknya ye..

Tie said...

Kacang dada ?
Waakakaa.....
.
.
Ooo... macam tu rupanya.
Kak tie baru tahu gak!

zulkbo said...

salam..
macam duri landak je
rupa buahnya..kacang
ni saya makan baru sekali
je kut dalam hidup..
tak suka..he he..

white rose said...

oh, macam tu rupe pokoknye...
macam bulu buah rambutan je...

sy jarang makan pun...

ila-ali said...

memang suka sangat makan buah kacang dada ni..hahaha kacang dada? lawak sungguh rasa bila menyebutnya. selalu beli kat jusco, tapi mahal dan sgt sedikit..tak puas makan. selalu berebut2 dgn hubby

ila-ali said...

memang suka sangat makan buah kacang dada ni..hahaha kacang dada? lawak sungguh rasa bila menyebutnya. selalu beli kat jusco, tapi mahal dan sgt sedikit..tak puas makan. selalu berebut2 dgn hubby

relevan said...

Nama kacang ni pun sudah glamer..kacang DADA..

Zaitun said...

Masa kak Zai kecik2 selalu makan buah ni tapi masa tu orang kata buah hutan tak glemer lagi tapi sekarang buahnya sangat mahal tapi besar2.

My Life My World said...

Macam Rambutan yer Rina ... acik kalau ke supermarket, paling tak suka lalu sebelah orang tengah macak kacang dada ni, bau hangit dan busuk jer. Tapi rasa nya waktu di makan memang sedap dan lemak :)

Zezebel said...

Buah ni ke yang cina dok bakar dengan batu ka pasir tu?

kak Erna said...

salam reen..terima kasih reen..akak pun baru tau rupanya yang sebenar bila reen letak gambar ni..kalau tidak tau makan je..

DrSinga said...

oh sungguh sedap!!!!!
letih ngopeknya ..kalau dah sejuk.. kulit dalam lekat sgt kat kacangnya...
lepas makan mesti kuntut2..

makdara TERdiva said...

tak brapa suka dan jarangggggg sgt beli buah ni.. :D

Ku Tak Sempurna said...

eh... macam rambutan la plak

.
.

patut la biji rambutan sikit2 macam rasa kacang dada... adik beradik rupanya

hihhihi

gadisBunga said...

fes taim tgk ni! igt tadi rambutan ijo. huuu~

ckLah@xiiinam said...

Ooooo...mcm tu asal buahnya...

noreed said...

mula-mula tadi scroll tgk gambar dulu, ingat rambutan, tapi awat pelik jer gambar kedua tu. bila baca entry akak baru tau, berangan rupanya..

en_me said...

buah berangan susah nk makan tewww.. sampai berangan2 .. ahaha

kakyon@kakrose said...

memang suka makan.kalau dah mula susah nak berhenti.selalu pk, camna rupa buah asalnya.macam buah rambutan rupanya...

Ogy said...

bar tau mcm ni rupernyaa pokok kacang ni...mmg sedapppppp..

masl said...

cenggitu rupa buah tu eh...aku tapenah lagi rasa weh.aritu kt depan tesco ade jual.tp cha ya gak.

sedap eh?ish,balik ni kena makan ni.masuk dlm list wajib makan aku.haha!

Linky's Magical


ShoutMix chat widget