Thursday, August 20, 2009

:: Sudah Lama Tidak Ke Sini.... ::

Hari minggu yang lalu hubby ajak ke Tg Karang untuk beli lauk-pauk yang baru turun dari laut... fresh gitu... Dah empat purnama tak beli kat situ.. purnamalah pulakk.. hehehe. Selalu beli di Pasar Borong Selayang. Kali ni nak beli di sana pulak. Hubby telefon peraih ikan2 tu dulu sebelum pergi untuk tentukan banyak atau tidak hasil tangkapan nelayan... Lepas sarapan kami bertolak ikut route Batu Arang > Kota Puteri > Ijok> Kuala Selangor > Bagan Pasir. Sampai dalam 30minit. Bezanya hanya lebih 5km sahaja dari rumah ke Selayang.

Anak2 aku xcited sangat bila dapat tengok bot-bot nelayan tu... Masa zaman aku kecik2 dulu sumer ni aku tak lalui jadi aku pastikan anak2 aku merasa suasana begini... Tengok bot-bot nelayan, ikan-ikan segar, kampung nelayan kaum Cina ngan Melayu kat sana...Memang banyak soalan yang ditanya anak2 aku tu...dan aku pastikan jawapan aku tu memuaskan hati semua...

Disebabkan kami bertolak agak lambat, kebanyakan hasil tangkapan tu dah dibeli oleh pembeli yang datang awal dari kami. Di Bagan Pasir hanya dapat beli beberapa jenis ikan saja. Selepas itu kami ke Pasar Pasir Penambang pulak untuk mencari lauk yang lain.

Di pasar, dapatlah beli ketam yang hidup serta udang yang baru naik. Harga agak mahal tapi yang penting fresh.. Bila dah jual di pasar mestilah penjual tu menaikkan harga sikit.. Sampai di rumah, terus mulakan operasi. Kerja menjadi mudah disebabkan ditolong oleh hubby.. Timakaseh bang.... Hubby memang rajin menolong aku di rumah.. tapi untuk yang ini memang buat kali pertama.... aku terkesima..






Jangan terpedaya dengan ketinggiannye... ianya hanya dipenuhi oleh ais..













Till Now.



7 comments:

LiNda said...

salam rina..,

wahh syioknya... ikan fresh2 ..ada udang lagi..

Saya selalu gi Klanang kat Banting . Dorang pun selalu naik ikan kat situ . Fresh giler.. , nak masak untuk keluarga rasa cam besh sangat.

Sesekali nanti saya nak gi Tg Karang..nak rasa kelainannya . Budak2 mesti suka..

<< s| tED| >> said...

teringat zaman2 sekolah kat SK tg bidara dulu. belakang laut.. bila nelayan balik jerk.. kelas bau ikan.. ha ha ha ha

ashie023 said...

wah manyak syok..jalan2 sambil mkn2..

ashie023 said...

tp mane ader gambo mkn?ahahha..silap sambil beli ikan...muehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

LiNda:
Cuba lah pergi nanti..memang budak2suka nanti...
Sumer manissss-manisss...hehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ted:
lamanye tak pergi Tg Bidara tu...
ada lagi ke tak orang jual geragau kat sana ...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ashie023:
lawok mu niy ....hehehe

Linky's Magical


ShoutMix chat widget