Monday, December 7, 2009

:: Zass.. sebelum kena curik .... ::


Ini setandan pisang. Budak kecik pon tahu.
Aku memang sukakan pisang.Tak kira pisang jenis apa, sumer aku suka.
Rasanya sumer nama pisang aku tahu... aku pun tak tahu macam mana boley tersuka pisang ni...

Masa setiap pregnancy dulu mesti beli sesisir setiap 2 hari..
Kalah si mim wau nun nya ya ta... .. hehehe..


Balik amik anak-anak dari nursery tadi terus ke belakang rumah.
Nak tengok pokok pisang tu.
Haa..jangan terperanjat.. macam kat kampunglah pulak ada pokok pisang kat belakang rumah
... sama pulak macam kat farmville aku ..hehehe..


Minggu lepas buahnya muda lagi.
Tengok-tengok tadi... laaa..... jantung dah kena curik...
2 -3 pelepah pon dah kena zaassss...

Aduss kerja sapa lah ni..
Takkan lar jantung pisang dan daun pisang pon tak buleh beli....
memang betul hantu ...


Anak aku dok tanya sapa yang curik...
Aku rasa macam aku tau kerja sapa...tapi malas nak bising ....orang tua..
Pernah sekali masa dia curik , aku kat rumah...
bila aku sergah..
dia boley kata "lu tara pakai kan itu daun, saya ambillah..."
Ikut suka dia jer... lepas tu aku tebang pokok tu...hahaha..kiamsiap betul..


Ni anak pokok yang ari tu dah besar, dia buat kerja lagi lah tu...
Aku tak nak esok lusa dia curik buah pisang tu pulak..
buahnya dah matang sket jadi aku zasss lah sebelum aku gigit jari..
dan kalau tak berapa masak, ingatkan nak buat kerepek...


Memang buleh beli tapi bila kita tanam sendiri ..memang lain perasaan tu...
Pisang ni lak jarang jumpa kat mana-mana..
MIL bagi anak pokok. Pisang Sematu namanya..
Jauh tu.. all the way from Pahang..


Till Now.


22 comments:

sueanne said...

dah tau kRIna suka pisang..sbb pernah terbaca psl pasal n3 pisang kt blog nita..hehehe..

antu pisang rupenye akk sorang ni..nanti besday kRIna, sue bagi hadiah bertandan2x pisang nak tak?..muahahaha..pakej stock stahunnye la..hehehe..

umah kRIna takde pagar ker?..sempat lak org tue mencuri jantung pisang tue..huh..hampehnye org tua tue..

kat umah sue mmg byk si mim wau nya nya ta tue tau kak..baalifbaya pun ada..alif wau lam ra pun ada..mim wau sim alif nga pun ada..ba ya alif wau kap pun ada...sekali berjawi da..muahahaha...

ashie023 said...

eh pisang sematu? x penah dengar pong kak rina..ye ke nih..ke kat terengganu panggil lain..ahhaahha..

itu india ka yang curik?ayoyo..

suri said...

rina..entry awak kali ni m'ingatkan akak pada pisang kat belakang umah yg kena curi...syg tul...pisang tu maid akak yg tanam..mmg tiap2 ari dia duk belek pisang tu..alih2 bangun pagi nengok pisang setandan dah takda..kesian kat dia..frust tul..kebetulan tulah pisang yg last sebelum dia balik indon..teringat kat dia ...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

^_^ sueanne :

laa...kRina ke sana ...Sue ke sini..hehe

owh..a'ah kann..

kalau nak bagi..replika punya lah..kang busuk lak stok setahun..

Pokok tu tepi pagar..Jadi buah dah terjulur ke luar..

lagi terror...kat umah Sue sumer ada...hahaha..bez gak berjawi-jawi ni....

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

^_^ ashie023 :

MIL kata nama nya camtu... nama kat tempat lain tak tau lah pulak..


memang ..tak serik2 dia.. yinnadei..

Sharinginfoz said...

terasa pulak nak makan pisang... bosan2 isi le survey ni....

http://peribadiz.blogspot.com/2009/12/jom-survey-nuffnang.html

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

^_^ suri :


macam sama lak kak..Ibu pokok ni pun pernah kena curik tapi daun & pelepah dia lah...

masa tu maid ada lagi.. dia dok takut jer kat umah pasal dengar suara 2 tiga orang kat belakang rumah cakap tamil.. (2 lelaki + orang tua tu)

..sampai call saya kat ofis..balik umah jer.. botak pokok2 tu..dorang amik utk buat sembahyang...

suri said...

tu le...derang nih..tak respect hak orang lain..kalau tak silap kat tempat akak pisang ni kiterang pangill pisang nipah...wat pengat pisang pun sodap..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

^_^ Suri:

rupanya memang sama ngan pisang nipah kak..tapi isi dia lain sikit...kuning-keorenan bila masak.. pisang nipah dalam dia ada putih2 sikit dan rasa tawar sket..yang ni memang manis..

..saya suka sangat..

mier@merr said...

ahahha....daun pon maw curi ka...mntak sudeh.... bknnye dekut sgt nk bg....

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

^_^ mier@merr :

betul tu Mira... bukan kita xleh bagi kalu mintak... cara amik tu tak betol..

sampai anak2 kRina tadi kata.."dorang takde duit ke ibu .. sampai curi orang punya..."

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

^_^ Sharinginfoz :

k. nanti saya isi..
10q.

sI tEDI said...

suka2 je orang tu nak curi kak?? malaun betul!!!

saya mmg x mengenali pisnag dengan lebih akrab.

pendek kata.. tau makan.. tak tau nama!! serius..
janjikenyang.!!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

^_^ Ted :

Memang malaun orang tu...
aduss rindunya dengar perkataan tu Ted...kena tunggu balik kampung jer dengar...

hehehe... janji kenyang eh..

LORD ZARA 札拉 said...

tetiba nak goreng pisang tanduk dalam peti ais~

huwaa~~

en_me said...

orang curikkk nyamfahhh kanns.. ehehe

cHeRyNa PiReS said...

Pisang nieh mmg best! Sebab kalau sha sakit perut ke ape ke, gerenti setel dengan pisang. Ibu sha pon suka pisang.

Tp paling sha suka pengat pisanglah.

Krina,
teruk lak org tuh. kenapa main curik2? dia tak tau mintak ke?

* nak address boleh tak?

Queen said...

hurm...buat pengat pisang pun sedap kan..erm..yummy...

ala, cakap la kat dia..aci..kalau nak mintakla..jgn curi..

kalau tak pun, niat jerla sedekah kat aci tu..at least dapat pahala....

Fatt Chin Choy said...

betul3
tanam sendiri ada perasaan sayang
itu macha curi wat sakit hati ooo

E-na Zarina said...

He he ni la bab yang E-na paling x pandai...nama2 pisang, nasib baik lah hubby xpert bab2 nama pisang ni..memang ada segelintir kaum tu yang sesuka hati je jadikan hak org lain sbgai harta sendiri kan...mau x sedih bila hasil tanaman kita di ambil org biarpun kecik...E-na pernah jugak sepasu gantung bunga yang paling E-na sayang masa tu hilang di ambil org! huwaaa sedey giler..dan naluri ku berkata species yg sama coz deyrang selalu lalu2 tunjuk2 kat pokok2 dlm taman..

jane said...

kite suka pisang kak.......
ayah kita ade kebun pisang n kita pling suke if buat cekodok pisang n goreng pisangggggg

waaaaaaaaaaa..teringat okeh...xoxoxoxo

lama tk mkn..huuuuuuuu

Pocket said...

Rasanya sumer nama pisang aku tahu...
Seriously!!??

pocket actually tak tahu pun beza pisang kaki ngan pisang mas..
(Ok this was an overstatement)

tp kalau pisang raja ker pisang mas tu,
memang tak retinyer nak beza lah!!

adehlaaaa.. kena belajo banyak lg nih..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget