Thursday, March 31, 2011

Ada Yang Tahu ? Sebab Aku Memang Tak Tau....

Ternampak kuih ni
Suwit jer kaler dia
Sebekas RM4.50


Beli untuk anak-anak rasa
Macam sagun pun ada
Bahagian luar rasa manis buah


Ada siapa yang tahu ni kuih apa  ?
Biasanya, bab-bab kuih-muih tau jugaklah namanya







..6 ketoi sebekas..

..dekat sikit..

..berderai..

Note :  Cari untuk kali kedua....dah takde..

38 comments:

kak Erna said...

reen..alahai..reen dah tayang kuih sedap tu.akak pernah makan dan beli..tapi masa pi kelantan..tempat lain tak pernah jumpa lagi..memang sedap..tapi nama pun akak tak tau

white rose said...

ape nama kuih ni kak rin?
tak penah tengok pun...

mesti manis ek?

kakngah said...

jakun jap!
tak pernah jumpa. tapi mmg nampak sedap.

ibuintan said...

Reen... pun tak pernah jumpa, makan lagi la


nampak sedap je!

kasihredha said...

reen
akak pernah makan waktu kecik2 dulu tapi dah lupa namanya...
Biasanya banyak dijual di Terengganu & kelantan :)

Cik Ezy said...

kat ganu byk kueh ni..
kat psr payang..
walaupon saye org ganu tp saye xtau name kueh ni..
hahakk..

kayteeze said...

Kat belah sini memang banyak dijual, terutama di pasar (Kelantan dan Ganu). Tapi kak tie tak pernah beli, sebab tengok je dah tahu ianya manis.. Tak teringat nak tanya abang nama kuihnya. Ni dia tengah tidor keletihan.

ana said...

tak pernah tgk pun kuih ni...

ainnoraini said...

kuih tu byk ade kat kelantan jer...
rasenye sedap jugak...tp tak tahu la ape namenye pulak...

kalau makan jgn bercakap nnt bertaburan...

kak long said...

1st time tengok!
rasa lagi la tak penah...huhuhu!!!

Cik Ina minat Do do Cheng said...

First time , akak tengok kuih tu. Nama pun akak tak tahu. Kadang -kadang kuih cam ni mesti kuih tradisi negeri tertentu.

eelobor said...

di kelantan namanya "semma"

secangkir madu merah said...

reen, kuih ni manis kan? rasa macam pernah makan tapi tak ingat...

Yunus Badawi said...

first time tengok. Beli kat mana tu?

somuffins said...

YaAllah...

Azrina
Ekceli I menyesal tak beli manisan tu masa gi Tganu last weekend. Now you pulak tampal gambar tu, huwaa..

I pernah tengok orang Cina dari China buat manisan cam tu. Seketul 'gula lembut' digodak2 dlm tepung sehingga ia menjadi panjang halus2 mcm sehelai rambut. Pastu barulah dibentukkan.

tasekM said...

dia punya berterabur tu aku nk tuduh kuih salah buat je tu reen.

ha ha.





.

ieda said...

adehhhhhhh x hinggat lak namanya ..
kuih paling fofular di kelantan dan terengganu kat pasar payang ari tuu bersepah org jual ..
akak x makan sgt sbb rasanya yg manis dan berdebu tuu :))

but its really sedappp :))

Ati Masrif said...

tau...

tau...

kuih warna-warni..

heeeee....

tak pernah nampak pong

♥Ana el Zahra♥ said...

akak..ni namanya semma...ayah saya selalu beli kat pasar ct khadijah kat kelantan. sekarang ni dh x manis sgt mcm dl dah..may b sbb skrg org dh kurang makan manis kot..yg putih tu dia tabur sagu kan. kalau makan abes comot mulut..huhu

atty's said...

kuih apa ni ren..sedap tak rasanya

cik ziqa said...

yummy2..kuih apa tu yek ?

nonie said...

kuih tu ada kt kelantan ngan tganu je...wl pun saya org tganu tapi saya x tau nama dia sbb tau makan je hehe...dulu2 mmg manis giler tapi sekarang ni dh kurang manis dah...sedap tu, eh beli kt mana tu?

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Reen,

Betul rasanya kuih ni ada di kelantan dan terengganu sajer. Kalau tak silap orang panggil gulaley. Yer ker.

Yong Kamariah said...

weiii Rin, ni kuih febret aku masa kecik dulu nih...kuih seman/semang ke hapa namanya tu, mmg buleh jumpa kt Teganu/Kelantan tu, ishhhh sodap! dah lama tak menerai nih....

aNiS tHe BumbleBee said...

ko de resepi dia tak?teringin pulak haku kt sini haaa...hahahah!

aku penah mkn kuih ni.tp kena super sopan laa.makan sambil tutup2 mulut, sesenyap je...kekekeke!

- GC - said...

tak penah tengok pun kuih ni.. kalo mkn kuih ni, mesti takleh cakap.. kalo tak, mau berterabur tepung kuar dari mulut..

- GC - said...

tak penah tengok pun kuih ni.. kalo mkn kuih ni, mesti takleh cakap.. kalo tak, mau berterabur tepung kuar dari mulut..

YATZAKIE said...

kuih ni mmg bnyak jual kat pantai timur..saya penah makan..kalo xsilap dlm dia manis2,,tp xtau name dia ape kak..hehe

Cendana Kasih said...

HAAAA...saya pun tak tau nama kuih ni...tp ADA kat dapur tu.. kuihnya manis, dalamnya rasa tepung.. saya punyer tu warna pink, kawan dari Kelantan bagi sebagai buah tangan balik ke kampung... sedap gak...tp takleh makan banyak, manis !!!!

IntaNBerliaN said...

Kuih ni biasa ada kat trg n klantan.. tapi kalau kat trg dorg panggil "semang".. huhuu biasala, trg kan trkenal dgn huruf "g" dibelakang.. hihii

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salamm...

ini salah satu kuih tradisi kelantan & trengganu.. kalau kat kelantan dipanggil sema/semma. kat trengganu pulak panggil semmang (biasalah kan trengganu mesti tambah 'ng' kat belakang.. hehe) anyway.. kuih ni salah satu feberet saya masa kecik2 dulu... sangat complicated nak membuat kuih ni.. caranya lebih kurang macam org cina nak buat mee tu.. kena tarik2 sampai halus. cuma bezanya mee tu guna doh tepong.. semma ni pulak gunakan gula yg dimasak sehingga pekat.. gitulah lebih kurang kaedahnya..

gadisBunga said...

tak penaj jumpa. tak penah makan. tapi siap la lepas ni kankucarisampaijumpa!!!!

suri solehah said...

salam reen..huhu reen buat kita teringat nak makan kuih ni..kat tempat kami panggil semma..

ratusiput said...

mmg tak pernah tgk.lawa gak kuih ni.ehehe..unik..

DrSinga said...

di panggil Dragon Beard !

cina pandai buat !
sedappp !
manis !!

Izan Ishak said...

ohhh...izan pernah makan ni. tapi tak tahu pun nama dia apa...sedap!!!

IntaNBerliaN said...

reen.. sy nk tanya..., knp nama sy takda dlm GA Contestant List tu yer...?

penyertaan saya tak diterima ke?

http://intanberliangacontest.blogspot.com/2011/03/reens-diary-giveaway-lahh.html

Niza said...

salam,
menarik sungguh dengar pasal kuih semang (terengganu) / seme (kelantan).

Kalo rasa nak tempah, boleh je bgtau...:) nanti tolong poskan..:)

novatriresources@gmail.com...

kalo tersalah jawab, mohon maaf..:)

Linky's Magical


ShoutMix chat widget