Thursday, March 31, 2011

Ku Picit-Picit dan KuTindas-Tindas ..

* auto publish


.. malam tadi sebelum ke pasar malam..

Adiq suka dandan sendiri..
Senget pun sengetlah...dia tak bagi kacau..
Guna getah sayur pun dia tak kisah


Dulu kelmarin
Adiq mengadu gatal kepala

Aku saje selak-selak rambut dia
Berderet-deret  !
3 hari berturut-turut aku bertungkus lumus
Sampai dia mengadu lenguh... 


Tanya kat pembantu nursery..
Jawapannya "sianu memang ada...emak dia dah potongkan rambut dia .."
Itu aje ?


Dulu pun dah tegur tapi
Takdelah  kisah sangat sebab tak banyak mana
Kali ni.. memang banyak, banyak dan banyak.!..



Mak-Paknya tu ..dah tahu anaknya ada ..cariklah alternatif lain
Mintaklah ubat kat doktor

Macam-macam hal bila anak-anak  di nursery.





..kakak kafwautawau yang pertama jumpa....
..berheko-heko semuanya..


..geli pulak bila beso camni..




Note : berbunyik-bunyik semua telur-telur tu .......

39 comments:

kak long said...

ya,allah memnag geli laaa,naik bulu roma,kepala kaklong lak yg gatal2 ni..

kalau dah ramai2 tu memang tak dapat nak elak kan?

kak Erna said...

reen..geram betul kalau dah jumpa tu..mesti nak kerjakan sampai habis kan..

kakcik said...

Tengok pun dah geli.. terasa2 gatal kat kepala pulak! ;-)

Ati Masrif said...

anak kita dulu pun kena gak
kita gi cari ubat kat farmasi
berkesan tau ..

sekali dengan telur2 leh mati
gilah cari kecik je ubat tu
tak busuk pun

cikmin said...

alahai reen...balqis pun dapat jugak baru ni..berhekor hekor dan berbunyik bila ditinas...gelinyerrrr..berjangkit dgn anak jiran sbelah ni..maknya boleh potong pendik je tanpa guna ubat..ishhh...siang malam kami kerjakan rambut balqis...

ainnoraini said...

bulan lepas kepala sihanim...berkutu...asyik mengaru jer kejenye...

pegi farmasi beli ubat kutu..habis kojol semuanye...

mmg geramkan...geli pun ade...

- GC - said...

dulu budak2 kampung, mmg normal ada kutu. seronok pulak, duduk berderet2, lepas tu pakat cari kutu atas kepala. wahahaha

kakngah said...

masa ank2 kakngah dk ngn makyong dulu kene jugak serangan kutu. mmg sorg ank buahmakyong tu ada kutu. budak laki.. gondol kan sajok. setel! bila rambut utmbuh ada la balik. kakngah hari2 duk belek kepala budka bertiga tu. yg kecik sekali la yg balik banyak + gebu2 kutunya. darah budak kecik berkhaasiat kot. sampai asalkan ada masa kakngah belek kepala dia. sekarang ni, dah clear la...

hrtu, tetiba jek adeeb tanya.. kenepa mummy dah tak cari kutu kite.. kehkehekh!! dia teringat la tu kakngah suka belek kepala dia. syok kot org main2 ngn rambut dia.

kasihredha said...

bila tengok gambar besar tu...geli lah pulak...
kalau kat nursery memang camgitu reen...belum penyakit kulit lagi.

Yan said...

Waduhhhh...penyakit tu.. Tgk tajuk je tadi akak dah rasa betul firasat akak. Happened to Abang Irfan dak masa sekolah tadika dulu.. Satu mlm akak mengerjakannya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak long ;


tulah pasal..
kena usaha mencari lagi dan lagi..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak Erna ;

betul tu kak.


*sampai ke lubang cacing saya cari !
haha..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakcik ;


heee ..mula-mula tu memang geli tapi naik asyik mencarik..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ati Masrif ;


dah mintak kat doktor.
ferri... hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cikmin ;


adiq ada geng !..
puas mencarik tapi best bila dapat kerjakan kutu-kutu tu..



*nak citer tak citer2 pasal tutt tu lah cikmin..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ainnoraini ;



memang si kutu ni suka kat kepala pomfuan agaknya kann..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

- GC - ;


hendaknya berderet yang rambut panjang mengerbang..


serupa kak limah lah pulak..


haha..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakngah ;


aikk...
kutu alaf baru gamaknya.
biasanya kat budak pomfuan aje dia nak...



ala kak ngah.. sian dia. sekali-sekala buat2 belek aje rambut dia..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak kasihredha ;


nak buat camna kak...
kena tunggu greenlite abg utk amik bibik semula...

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Yan ;


kutu alaf baru tu kak !
budak lelaki pun di sukanya..

(^_^)

Ms.Lilies said...

dah besar camtu geli lak tgk gambonya kak...

tp betulla...kot sorg dah kena abis smua kena sok2...cam mak kitorg buat dulula huhu...sbb jangkit kat sekolah..


ehhh tetiba gatalla pala ni tgk gmbo tu huhu

makdara TERdiva said...

dah rasa semua ni masa si rebina girl kecik2 dulu..tp paling geram tiap kali pergi rumah sinun sokmonya kena..sbb dorang memang penternak kutu berjaya..grrrr..

penahla saya hampir2 botakkan rebina girl..huhu! mimpi ngeri bila dpt kutu ni..

wahida said...

alahai..napa la ko amek gambar kutu tu dekat2...aku geli, nok...tetiba merenyam kepala aku neh..adeh la...

cari ubat kat farmasi dear...aku dulu penah kena jugak masa kekecik dulu, mak aku amek ubat kat hospital..ubat tu pun bagus...

DrSinga said...

Otomatik menggaru kepala!!!

Dearie Pearls said...

selalunya dapat 'binatang kecik' ni kat sekolah.
dulu2 pernah dapat dari kawan sekolah. giler gatal...
dah ar rambut panjang. masak nak carik..

*gatal lak pala ni....

Cik Ezy said...

kalo besar gabak gtu cane nk tindas2 ek..
ekeke..
trase gtal plak kple ni..
huhukk

ibuintan said...

reen... menatang tu memang suka lah kat kepala anak2 kecik ni, murid tahun satu ni pun ada yg berkutu

bubuh ubat je Reen, semua mati, takyah cari.... gelilah pulak nengoknya


Reen, sejak beberapa hari lepas akak cuba godek balik entri pasal GA tu.. tak jumpa2 lak.. alih2 hari ni kluar

zuwaidah said...

rin, ciannya. kalau tak ditindas2 mesti membiak tuuu...
dulu2 ada gak sikat kutu, sekali sisir...dapat jugak 2, 3 ekor...sikat tu entah ada ke tidak sekarang nih

Cik SHiNJU said...

Yun pernah menternak kutu mase dok hostel dulu..Terjangkit dgn kawan..huhuh...Ayah membebel bila tau...Mcm2 ubat guna baru ilang..huhuhu...siap ade telo lg tu..

azian said...

azrina...
teringat zaman kecik2 dulu...hehehe

Cik Pah said...

aduih... ini yg leceh kan.. beli ubat kutu jer kak.. bagi skali 2 botol kat udak tuh.,biar mak bapak dia paham sendiri

fa10 said...

tu yg risaunya bila anak masuk sekolah. Kat sini pun ada juga kutu tau!

kakngah said...

ini kutu.. tka kira jantina. janji ada kepala tempat bersarang.

1 hari tgh tggu giliran nk byr bill TNB, elok jek mata rabun kakngah ni nampao dai merayap kat celah rambut hakus adief. kat situ gek kakngah cekut, tindas ngn enpon kehkehkeh!!!

kakngah said...

*** ralat. banyak nau typo. hiks!


ini kutu.. tak kira jantina. janji ada kepala tempat bersarang.

1 hari tgh tggu giliran nk byr bill TNB, elok jek mata rabun kakngah ni nampak dia merayap kat celah rambut halus adief. kat situ gek kakngah cekut, tindas ngn enpon kehkehkeh!!!

suri solehah said...

salam..siankan..mesti mak budak yang pembawa tu pun tak sempat nak peduli anak dia sampai leh jangkit kt orang lain..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam reen..naik bulu roma negok kutu tuh!k.atie pon ada pengalaman anak yg dok asrama tue berkutu..katanya kwnnya selalu garu2 pale..jangkit lak ngan dia.MMg masa dia blk bercuti..k.atie 'kejekan' pale sampai semua kutu2nya habih..telur kutu habih!..k.atie beli ubat kutu kt farmasi...mmg geram tgk kutu2 dok isap darah kt pale anak kita & lega bila tgk anak dh X trgaru2...biasa lar dah brcampur bdk2 nih!

aNiS tHe BumbleBee said...

kekecik dulu aku pernah ada!sebab maid aku yg buat ternakan atas kepala dia.haishhh!! tensen betul.Mak aku bawak balik ubat kaler biru dari spital.Pestu bungkus kepala dgn napkin smpai ke pagi.Bapaklaaa busuknya.Tobat dah aku dengan mende alah nih!

YATZAKIE said...

ya Allah kak..tibe2 kepala sya gatal2 lak ni..hehe..mak cakap kalo terlalu banyak menda ni nanti dia bwa kita terbang kat kayu ara..btol ke tak,sya pon xpasti..hehe

gadisBunga said...

erk!! meremang bulu kepala!!

*dan dan gatai!

Linky's Magical


ShoutMix chat widget