Wednesday, April 20, 2011

Dia Yang Harum Semerbak

Bila banyak tak teringin
Dekat nak habis baru nak cari
Itu pun bila Along & Adiq tanya


Beli di kawasan kampung di Tg Malim Sabtu lepas.
Kampung mari


Rasanya.... so-so
Dah ujung-ujung..


Untuk makan  beli 4 biji
Borong dua longgok @ 9 biji ..yang tecit-tecit..
Untuk projek khas Abi
Stok di rumah bo-liao
Tepon MIL  tanya stok pun  yilek
Kena buat sendiri lah jadinya.
Sebulan jugaklah Abi tak merasa kuah peberet dia







...isi 9 bijik...




...tangan berbau harum kepala  naik pening...



...projek bermula...

...dalam 4 biji; doyan  ni yang paling sedap !... cett..



Hujung minggu ni janji nak bawak anak-anak makan jenis yang kacuk pulak.




Note : Abi suka manggis ; Aku suka rambutan. Anak-anak suka durian...

78 comments:

NM02 said...

buat gulai tempoyak kah?

akuanakpahang said...

Kata org kampung kawan.. buat tempoyak sekarang.. nak buat stock gulai tempoyak bulan puasa esok :)

secangkir madu merah said...

kuatnya bau dia...

org kata nak buat tempoyak kena pakai plastik sarung tangan atau guna sudu sbb kalau guna tangan cam tu nanti tempoyak nya tak menjadi atau tak sedap...
itu kata mak kita masa kita tanya org buat tempoyak macamana? kita tunjuk muka pelik... hehehehe tak boleh nak bayangkan kalau betul lah org2 yg jual tu buat tempoyak hanya gunakan tangan cam itu hehehehe...

ratusiput said...

erkk..ade lak terselit makhluk tu ye...ptg stim.ehehe..

kak long said...

'kesukaan' tu kalau dimakan sekali..boleh hilang suara dibuat nya..jgn amal kan yer...!heheheh!!

nak2 klu ada mata kucing,laggiiii...!

Daddy Ziyyad said...

Hahaha..siap ada ulat lagi!
Tapi org kata, durian yg ditebuk ulat tu lah durian yg terbaik..

kasihredha said...

buat tempoyak atau lempuk reea?

kasihredha said...

ulat tu geli nya....huhu

Cik Pah said...

euwww.. ulat.. kenyang dia makan durian tuh..

nak wat per kak ? tempoyak ker ?

Queen said...

buattempoyak ke kak reen?....

ulat tu kalau termakan nanti kuar warna merah macam darah,..tapi buakn darah..tak pernahtermakan..tapi ayah cerita.. hehehehe

Zaitun said...

Salam Reen...Gambar kat bawah tu...geliii...

Zie said...

bestnya akak doyan...

dangarumbia said...

Eeeewwww.... ulat!

Kak tie geli !!!

kak Erna said...

reen..manis durian tu..tu sebab ulat suka sangat tu..
reen buat tempoyak ye..sedap tu..baru2 ni manis lagi.

Kakzakie said...

Reen.... kakak suka apa je buah. yag masam, manais semua boleh. lagi hebat kan....

zuwaidah said...

sedapnya doyannnnnnnn

Insan Marhaen said...

smell like hell. taste like heaven..

ainnoraini said...

baru jer beli minggu lepas...
en somi kirim dgn kawannye beli kat tg malim...kat mane tak tau ler..

kat umah tu semua hantu makan buah durian...bile beli sekejap jer selesai...

YATZAKIE said...

kak,saya bru je makan semalam..suamibelikan dlm paket..bla da mkan,xleh tido plak..panasss..hehe

YATZAKIE said...

kak,saya bru je makan semalam..suamibelikan dlm paket..bla da mkan,xleh tido plak..panasss..hehe

Yan said...

Adui.poyok ye.. dap nya..

Ku Tak Sempurna said...

sep!

kita pun suka manggis
kita pun suka rambutan

durian... errrr... fenin

Yunus Badawi said...

Projek buat tempoyak rupanya. 9 biji tu berapa lama boleh tahan? Takut sekali dua hadap aje dah bo liau

Yunus Badawi said...

Kat Chow Kit pun kalau dah malam jual pakai bakul aje. Murah juga. Kalau nasib baik banyak yg boleh dimakan. Yang tak berapa elok tu bolehlah buat tempoyak.

Yunus Badawi said...

Manggis dah musim ke? Tak nampak lagi pun huhuhu

Kunang-Kunang said...

Sekarang ni dalam peti ais ada tempoyak sepanjang tahun. Berbesan dengan orang perak, bila musim durian adalah sampai tempoyak.

Jadi dah lama tak buat tempoyak sendiri hasil dari durian beli.

Sekarang dah ada durian musang king.

saya syamimi said...

huaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa duriaaann!
ada gaya mcm nak buat tempoyak je..
nyummy!

Ann Huda (Ate) said...

Cantik tul gambo ulat tu. Siap nampak mata lagi. Mesti camera reen, camera terrer.

=sz= said...
This comment has been removed by the author.
=sz= said...

opppsss "kuah" ye...
td baca macam "kuih" ...
hadoiii... ;p

eelobor said...

saya pun tak merasa lagi durian tahun nih. bila la ada masa nie, sebab hari minggu selalu jer bz...

Cik SHiNJU said...

Kak Reen - yun x makan duyan tp tempoyak makan..huhuh..

Ade tgk x duyan Musang King dlm tv3 aritu? duyan tersedap la kiranye tu..

ibuintan said...

buat tempoyak ke Reen..

akak suka tempoyak yang masih baru.. manis

buat sambal gulai daun kayu sedap tu

nurkass said...

huhhhh..
buat sambal tempoyak makan ngan nasi panas..bertambah2..hehe

erkk..ulat tu takpe kan...ulat buah..:)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

NM02 ;


iya.... tapi tempoyak tak ready lagi..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

En Yassin @ akuanakpahang ;


Betul tu tapi mak mertua pun terpaksa beli...
Kat sana takde doyan..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Yatie @ secangkir madu merah;


iya ke kak ? baru tau ni..
huhuhu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ratusiput ;


betul tu !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak long ;


tapi sedapppppppppppppppp....

cane ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Daddy Ziyyad ;


terbaik dari yg tak baik tu doc !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak kasihredha ;

tempoyak kak..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik Pah ;

gumuk betul ulat tu;
puas betul 'dia' makan.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Queen ;

a'ah tempoyak..



heeeeeee....yerk !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wa'alaikumussalam Kak Zaitun ;

Memang geli..

Kak ! Rindunya kak akak. Dah siap ke rumah ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Zie ;


hmmmmmmm... ;0)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Tie @ dangarumbia ;



aauuuuuwwww... kita pong !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak Erna '


tak tau lah jadi ke tak..
festaim buat tu kak.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kakzakie ;


memang hebat tu kak !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

zuwaidah ;



apa lagi, layanler...

;0)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Insan Marhaen ;


haha...
quote yang bagus tu IM !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ainnoraini ;


Wahh..bestlah bila ada geng makan.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

YATZAKIE ;

hehe...

Along kata "ibu, nanti beli air cap badak !"

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yan ;

buat jer kak..
makannya idak saya ni... ;0(

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ku Tak Sempurna ;

sep-sep !


fenin lah
fenin lah

kan ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi ;

Untuk sorang makan jer YB.Lama kott sementara tunggu stok dari Mertua..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi ;

aduhhh...
lamanya tak ke Chow Kit.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi ;

Kat kampung pun belum tunjuk tanda nak berbunga pun si manggis dan mbutan tu..


kalau tak gerenti terjah !


;0)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...
This comment has been removed by the author.
a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Ani @ Kunang-Kunang ;

Itulah kak.. stok dah habis langsung. Mertua pun mencari-cari jugak kat kampung kalau-kalau ada yang buat.


Kena cuba durian musanng king tu pulak hujung minggu ni.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

saya syamimi;

syuke ??

meh singgah...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ann Huda (Ate) ;


mata pun comel..

hehe..




takdelah, kamera yg biasa-biasa aje.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

=sz= ;

kekekeke...
pakai spek tak ni ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

eelobor ;


bizi mancing kat Tasik Biru ke ?


hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yun @ Cik SHiNJU ;

kReen lak makan duyan tapi tak makan tempoyak sangat... huhuhu


Nak cari hujung minggu ni si Musang king tu.. Nak rasa betul ke sedap ..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ibuintan ;

iya kak..
baru belajar buat.

harapnya menjadi..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

nurkass ;

kReen tak berapa makan tempoyak tapi bila lauk sambal ikan bilis tempoyak dengan petai...


huiyai.... telan aje ..

wahida said...

kak, ko dah try musang king yg tepi jln tu? sedap woooo!!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

wahida ;

aku nak pergi hujung minggu ni..


sebaik ko wat entri hari tu; kalo tak tak taunya aku..

zulkbo said...

salam Reen..
meramas dorian tu nak
buat cekodok ke atau nak
buat tempoyak..he he..

tasekM said...

ulat tu jelita la reen.

ha ha.








z = 53

.

cemomoi said...

adddoyai... meleleh la pulak air lio... (errr bubur kacang derrian semalama ada lagi ke tak ni?)

kasihredha said...

reen
kalau buat tempoyak masak ...best tau...yg letak daun macam2 tu :)

kasihredha said...

Oppsss lupa...ulat tu dah kena hukum bunuh belom...hihi

azieazah said...

Nak kene niii...

goda orang dengan durian dan tempoyak pulakkk...

kasi alamat dapur, cepat! cepat....

kakngah said...

yg akhir tu..
khasiat tambahan.
kehkehkeh!!

Ati Masrif said...

MIL kita kata kalau nak buat
tempoyak tak leh pakai tangan gitu

kena alas dgn plastik ...hehe
kita tak perna buat pun :P

suri solehah said...

salam reen..sedapnya doyan..kat langkawi ni 12 hunggit sekilo huhu

afzan said...

seronok makan derian. bolehla buat tempoyak ye dok?
aku, dia & lensa

Linky's Magical


ShoutMix chat widget