Monday, May 25, 2009

~ Citer Hari Ahad lak ~


Kisah hari Ahad lak..nak post semalam tak sempat sebab memang hari Isnin hari yang sefulldaynya ada meeting...

Along kena buat revision tambahan sebab minggu ni ada exam. Angah pun sibuk nak buat…Tengah excited nak buat, biarkan jelah…


Petang lak, aku seperti besa nak buat makan petang. Kali nie buat pertama kali aku cuba kueh tradisional yang lain. Sebenarnya tanya dari mak aku cara-cara nak buat sebab Along memang suka kuih ni. Aku buat pun main agak-agak jer sukatannye. Yang penting mak aku kata cairnye sama cam buat kuih kasui. Aku pun cuba lah...


Memang leceh skit..sebab layer by layer nak kena tunggu pastulak kena pastikan kering untuk setiap layer tu… Akhirnya kelecehan aku tu berbaloi sebab kuih lapis tu menjadi. Suka hati bila hubby dan my kidz suke…




Cara-cara & Bahan-bahan
1)
**Tepung beras 1/2 paket (utk percubaan pertama)
**Santan (1 1/2 biji) yang dimasak

**Air Gula (sukatan ikut suke)
**Daun pandan
**Gula merah (perwarna merah dah habis)
2)Sumer di masukkan dalam bekas dan kacau sampai tak berketul dan tapis ke dalam dua bekas untuk dua colour.
3) Kukus layer yang pertama dalam 10-15 minit.
4)Lap dengan kain bersih di layer pertama dan tuangkan layer kedua. Buat yang sama secara bergilir-gilir hingga habis.
5)Dah pun masak...
6)Potong ikut suke....





.:Adiq yang sibuk nak posing masa aku kat dapur :.


Till Now.



No comments:

Linky's Magical


ShoutMix chat widget