Tuesday, September 15, 2009

Flashback 2001: Lagi Seminggu Nak Raya...

Pada tahun 2001.
Lagi seminggu nak raya aku telah selamat melahirkan Along. Walaupun pada bulan Islam Along telah pon 8 tahun, bagi kebanyakan orang..aku sendiri atau semua orang pilih tarikh masihi. Sebab apa ? Dah tercatat kat surat beranak tarikh masihi takde tarikh hijrah.

Dulu tinggal dengan mak di Bdr Baru Sentul lepas kahwin. Jam pukul 6.30pagi . Aku tak tido lepas sahur sebab terus siap nak ke ofis. Masuk bilik mandi ..nak ehm-ehm... cepat-cepat keluar lepas tuh sebab dah nampak tanda. 1st pregnancy kann... Masa tuh hubby dah keluar pegi keje. Kelam kabut aku tepon dia. Mak aku yang ada anak 9 orang anak pon panik. Nasib baik takde rasa sakit hanya stain saje.. Due date lagi seminggu.


Yang paling bez, aku hanya perlu mengganti pose sebanyak 7 hari saje.. Aku berjaya berpose walaupun pada hujung kehamilan.


Dalam pukul 9.00pagi gerak ke Pusrawi Jalan Ipoh. Rupanya baru buka 3 cm jer... Bila dah petang dan rasa sakit dah mula datang, kena induce... haaaa..ini yang tak tahan sangat... (peringatan bagi yang tengah mengandung atau baru plan nak mengandung... lain orang lain sakitnya yer ..jadi jangan serik.. ikut aku...sampai tiga orang keluar..) Dah nasib aku agaknya kena kembar darah jadi sakitnya memang tak terhinggalah... Berhempas pulas menahan sakit akhirnya jam 5.18pm Along selamat dilahirkan seberat 3.55kg.

Dekat seminggu nama Along tak daftar lagi...Hubby tepon FIL dan minta cadangan... FIL beri beberapa nama dan salah satunya ialah Muhammad Fathir tapi aku tak berapa berkenan.


Akhirnya kami memilih HARIZ FA'IZIN yang bermaksud Ketua yang Membawa Kejayaan sebagai nama Along dan FIL kata okei.

Setiap kali nak raya mesti aku akan ingat peristiwa ini. Sekarang niy pulak, bila dengar lagu raya dari Sharifah Aini jer Along mesti kata "Achik tu nyanyi nama Alonglahh".....


Alahai Anak..


Till Now.

14 comments:

sI tEDI said...

ekekeekekek.. setiap hari raya nama along kena sebut ek?

emak mana yang tak risau!! :)

ashie023 said...

kembar ke?wah..bertuah kak rina..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ted:

risau ?? tak paham..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ashie023:

kembar mana pulak...hehehe..
kembar darah mksudnye ..waterbag tak burst masa nak branak tuh... dgn darah jer... jangan serammmm...

yginsaf4 said...

punyalah panjang dan sedap nama itteww, dipanggil along sajerr..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

en_me:

kat belah abg panggil Hariz kat belah saya panggil Fa'izin..

Nak biasakan adik2 dia...

ZARA 札拉 said...

hehehe~

comel jak dia ni~

hahaha~

@--- Sueanne ----@ said...

hehhe..baru nak tanye psl kembar berdarah..dah ada jawapannye..

sedap nama along tue kak..
word faizin tue mcm familiar la kak?
ape erk?

messyremo said...

alahai kak~~

mmg best ler gitu..
tiap kali raye epi ler along~~hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Zara :

:) ikut mak dia kott...hehehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Sueanne :

kann lagu raya yg Sharifah Aini nyanyi tuhh.... sbb tu besa dengar..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Omar:

*_* hehehe..

cikwan said...

hehehhe..al-kisahnyer ye kak..ambik berkat nama sempena lahir awal syawal..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cikwan:

lahir ujung pose bagi nama awal syawal...

Linky's Magical


ShoutMix chat widget