Tuesday, September 8, 2009

:: Lauk Orang Pahang ::

Lauk niy aku masak hari Ahad lepas...
Mulanya maleh nak post tapi mungkin ada yang nak tengok lauk dari Pantai Timur...
Aku belajar dari MIL.. Memang orang dari sana suke lauk niy..

MIL panggil Gulai Masam
kalau commercialize...Gulai Tempoyak Ikan Kembung dengan Keledek...
Paling bez dengan Ikan Patin atau Tenggiri
...aku xleh masuk lauk niy...
jadi aku buat yang kat bawah niy pulak...

:: Sambal tumis belimbing hitam dengan ikan bilis ::
Ini aku suke..


.. Ini gambar belimbing buluh yang digunakan untuk sambal di atas. Di import dari MIL..
..MIL kata kena masak@rebus dalam 8jam untuk jadikan hitam camtu..
..Boley tahan lama kalau simpan dalam fridge...
..Stok memang banyak lagi sebab bila buat MIL memang buat banyak..


.. Kuih lompang... antara kuih tradisi yang aku suke..

Lauk lain yang aku masak ari tuh ialah kobis masak lemak
dan ikan sardin goreng...
tu xyah snap lar..lauk besaje...




Till Now.





13 comments:

sI tEDI said...

yang hitam itu belimbing.. x pernah tgk lah kakrina..lembik juga ke? masak 8 jam... huh!!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

KRina pon pelik gak masa mula- tengok dulu.. lembik macam prune sunsweet tuh..

Dari warna hijau tu kena rebus sampai air kering dan jadi warna camtu...

KRina dapat dah jd hitam dah jd xyah susah2 hehehehe...

Melz said...

sedapanyer kuih lompang tuh....

haha post sini 5 boleh ? :p

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Melz:

alaa..
dah tinggal acuannye jer... hehehe..

yginsaf4 said...

sodapnyerrr ikan sardin goreng tewww.. ehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

en_me:
memang goreng pon sodap...

Watierman said...

Kalau kat utara belimbing buluh tu just di jemur dengan garam....sampai kering....dia tukar ke warna cam coklat nak hitam gak...guna untuk masak asam pedas Acheh atau buat kerabu ikan...sedap tu!!!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Watie:

owh utara ada jugak yer..
baru 1st time dengar masak asam pedas acheh...
camne tu Kak Watie?

@--- Sueanne ----@ said...

kRIna..
Selain belimbing hitam msk sambal , MIL akk wat per lagi?..

rase ape erk??..first time dengar belimbing jadi hitam..cam asam keping erk???hihih

@--- Sueanne ----@ said...

a'ah satu lagi..
first time dengar gulai tempoyak ikan kembung..ikan tenggiri pn xpernah..:p

slalunye mak sue wt gulai tempoyak ikan patin..huhu..bestnyrrrrrrrr..

Alimaz-Kembara Terasing said...

saya kalau ke pahang suka makan masak tempoyak ikan patin tak lepas punya...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

tu favret cheabe kita tuh...
kalu makan, kita pon dia x nampak ..hehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Sueanne:
banyak lagi yg MIL masak...KRina xberapa boley masuklar.. itu yg setiap kali balik mesti MIL masak lauk lain yg KRina makan...hehehe mengada-ngada kan?...

Rasanya masam-masam sikit..kena tumis mcam besa & letak cili padi yg dah blend dengan ikan bilis tumbuk x berapa hancur & bawang besar hiris.. mkn ngan nasi panas2...memang sedap..

Memang kalu balik kg Cheabe, MIL masak ikan Patin... Kena beli kat Sungai Tembeling @ Jerantut...ada orang bela.. Kolam pya tak sedap pasal ada bau ...

Linky's Magical


ShoutMix chat widget