Wednesday, November 25, 2009

:: Nak Kurus Dapat Ini.. ::

Takutnya mati. Siapa yang tak takut mati. Pengalaman aku balik kerja tadi memang menakutkan...

Hari ni masih dihantar & diambil hubby..
Di kawasan perumahan.... lebih kurang 5 minit utk sampai ke nursery.. sedang berbual-bual, tiba2 aku sukar bernafas dan sakit yang teramat sangat di bawah dada sebelah kiri.. Hendak tarik dan hembus nafas pun sukar... Tangan terasa tegang bila menahan sakit dan airmata merembes keluar.. Ya Allah...memang sakit sangat.. Hubby berhentikan kereta dan bukakan seat-belt. .. Lama aku cuba bernafas seperti biasa... secara perlahan-lahan...tapi masih sakit walaupun sudah berkurangan.


Terus ke klinik. Nasib baik doktor ada.. Kebiasaannya doktor akan balik ke rumah sebelum maghrib dan kami sampai jam 650pm. Doktor membuat pemeriksaan. Ditekannya pada tempat yang sakit dan sekitar.. Perit dan sakit rasanya. Katanya itu tanda-tanda awal gastrik. Menjadi tanda tanya juga sebab setahu aku gastrik ni di sebelah kiri pinggang.. tapi doktor lebih arif tentang sakit2 ni kan... aku dengar aje..


Doktor nasihatkan supaya tidak mengambil minuman berkafein i.e Teh, Nescafe (aduss...habislah aku..), tak boley makan pedas-pedas dan asam. Semua yang doktor nyatakan mengandungi asid dan kegemaran pulak tu... Kena tahan lah lepas ni.. Doktor bagi beberapa jenis ubat yang perlu dimakan & minum.



Waktu sakit tu walau pun tiga ke empat minit... aku teringat pada anak-anak kalau terjadi apa-apa kat aku....sakit + sedih.. Alhamdulillah..sekarang dah okey . Suka sekali sebab buat pertama kali hubby membebel kat aku walaupun pendek.. katanya ".makan kena jaga.. jangan sibuk nak diet..cuba makan ikut masa , kalau tak nak banyak, makan sikit2.... akan aku ingat tu...pasal susah nak dengar hubby mengomel..


Till Now.

7 comments:

mier@merr said...

alolo...sweetnye kene bebel...haha...

sy pon penah kne gastrik... diet punye pasal.. but at that mmg bjaya kurus la..hehe...

tp skng da mula amalkan diet sehat..xdiet membuta tuli lagi..hehe

cheqna said...

kak..

jaga kesihatan molek2 neh!!!

kena pantang la tu

jangan PANTANG JUMPA lak..

take care my sis..

E-na Zarina said...

bole diet tp biar betul caranya...jgn skip mkn! breakfast pling penting n mkn on time k...take gud care of ur health...

Watierman said...

Salam Reen dah ok ke??? Akak terkejut jap...ingat sebab makan kek prune yg ada masam2 tu...jaga makan Dik....TQ Selamat Hari Raya...Akak jual kek & halal yer mana yg terlebih terkurang tu yer Dik!

LORD ZARA 札拉 said...

alahai kak~
jaga diri baik2 ya?

urgh~
tak dapat minum kopi lagi ke?

sueanne said...

kak..
pesanan dokt jgn diabaikan..sume2x yg dilarang ikut ..jgn curi2x makan minum lak..jaga diri akk tue..hisyh risau lak sue..

out of topic : dh tnye alang.die ckp mmg kena cmtue..sbb nk kecutkan area operation tue spy cpt sembuh..pastu klu minum ais, tekak tue rase kebas.kurang sakit..

die kate ramai parent yg mane ank2x die operate tonsil, pertikaikan nasihat tue..bila dh diterangkan baru dorg phmm..heheh..

sI tEDI said...

aduhai kakrina.. betull cakap en soami tu...

jaga kesihatan kak.. :)

Linky's Magical


ShoutMix chat widget