Thursday, May 20, 2010

Menu Yang Very Simple-Dimple

Hari ni bersiaran dari rumah. Aku emcee. Peging semalaman. Tak boleh tahan betul...sampai drTan tu mesti menyampah tengok aku. Mana taknya, kejap-kejap jengok.. dia nak berehat pun tak boleh.. huh...



Agaknya cara permakanan yang tak betul yang jadi macam tu . Dua hari lepas tak amik lunch ngan dinner....konon nak dietlar .. yoyo-owh jer. tukarlah dengan buah-buahan.. tak cukup sebenarnya..huwaaa.. bila lapar, minum air jer... air kopi 3 in 1 dan bukan air kosong ye tuan-puan.. hehe.. apa punya diet !



Mesti perut ni terperanjat lepas dua hari tak isi nasi tetiba semalam pulun nasi lauk gulai pucuk paku cili padi , ayam goreng bersalut tepung, daging goreng cili ngan sambal belacan yang sudah semestinya!... haaaa sendirik mau hingat !. Mula-mula jeling jer ..tapi kesian kat sambal belacan tu..kalau aku tak ambil nanti tak habis pulak ... haa ye!



Pagi tadi doktor advise kurangkan makan cili padi. ..hui..sambal belacan tulah yang mesti ada masa makan di suruhnya elakkan... Memang minggu ni terpaksalah kenalah elakkan.



Hari ni aku masak yang simple-dimple khas untuk orang sakit ni. Adiq pun kata lama aku tak buat.. hehe.. Dia tak tahu mud untuk memasak ibu dia memang dah jatuh merudum sebulan dua ni.. Asyik-asyik oda jer..tak pun masak campak-campak jer. Malam nanti plan nak masak mee goreng jer untuk hubby dan anak-anak yang lain.. fuhh..jadilah..









..kalau letak cili padi potong...huissh... lagi berasap ni..
padamkan niat tu !



Note : tengahari ni dah okey sikit..


Till Now.




22 comments:

sueanne said...

Sedapnya bubur tue..huhuh..nak sikit kak..hahaha

Salam kRina sayang..
nak diet?..ermm...2 hari tak makan nasi pastu melantak nasi tak hengat..ermmm...ermm kak..ermmmm..hahaha..aduhhh..macam salah teknik je tue..hahaha

cousin sue ada cakap..kalau nak diet..kita kena control makan dengan cara yg betul..contohnya :

kalau kita dah biasa makan nasi 3 kali sehari..
cara diet yg betul : makan 2 kali sehari jer..lama kelamaan kurangkan jadi 1 kali sehari je makan nasi..kalau nak turun lagi baru tak yah makan nasi n makan buah-buahan jer..

kalau kita dah biasa makan nasi 3 kali sehari..
cara diet yg salah : tak makan nasi 2 hari..pastu tetiba makan banyak2x..hahaha..Ini salah coz perut yang biasa dah kembang..ttba nak diet yg sebegitu, dia mmg susah nak kurus..tue sebab kita kena kecutkan perut sikit demi sedikit..baru kita selesa..

heeeeeeeeeeeeee..sue ni cakap je pandai..tapi boncet jugak..hahaha..camner nak kurus ni kak?..jom g gym..hahaha..takpun jogging kat tasek biru..amacam??

thunbergia said...

sungguh sedap bubur nasi tuh,

salamm,

Hanim said...

Take care,...memang kalau sakit satu benda pun tak boleh buat.

nonie said...

maunye perut tak tkejut...2 hari kosong tup2 mkn pedas2...hahaha...tapi daku pung takleh idup tanpa cili terasa tak lengkap je...wakaka...

ashie023 said...

waaaa..rindunye gulai pucuk paku my late mother....sob sob..

maiyah said...

dgr nasihat doktor tu tau..
tp sambal belacan mmg sodap ngeeee..

relevan said...

Bubur nasi tu pun Sodap..kalu kawan mau 3 mangkuk jalan..Mc duk diam diam kat umah yer...hehe!

Alimaz-Kembara Terasing said...

salam kak....bubur tu kalau kena dgn sup perghhhh best loooo

Watierman, rmanbkr said...

salam Reen moga cepat sembuh ya....bubur nasi dengan telur asin pun sedap!!

indahhouse said...

salam kak reen,
cili padi? uish..jangan kak. letak jer white pepper...sedap jugak tu..

911 said...

Huh.. bubur nasi tu buat saya rasa lapar la pulak. Baru sekejap tadi dinner.

memang kalau dah terbiasa makanan yang bercili, kalau tak ada cili mesti dicari. Tapi kalau dah melibatkan doktor, terpaksa la tahan je selera tuhh...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Sue;

tulah tak tau nak buat camne.. beli dah macam-macam produk.. tapi hangat-hangat tahi itik jer..hehe



nak sampai ke Tasik Biru tu...malasnya...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

TB,


tag tu nanti masa feree baru buat eh..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Hanim,

thank you for visiting.


awesomelah sumer ur bags !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

nonie;

memang ...cili-cili-cili...


hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ashie;

tumpang sedihnya..

kalau dekat, boleh ajak umah mak kRina ..memang xleh lupa nanti..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Maiyah;

insyaAllah ingat.

jeling jer boleh kan ?
hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Relevan;

memang bermangkuk2 masa panas2 tu.

duk umah depan lappy mmg happening kan..

hehe.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Alimaz;

bubur tu mmg kRina dah tumis ngan sup sekali..


kat utara mmg makan dengan sup eh?..
1st time dengar.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Watie;


mmg sedap letak telur asin dengan bubur kosong kan kak..pastu letak lobak asin...huissh..


ari tu saya buat bubur ayam tumis.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Indah;

itu sudah semestinya..
ghau-ghau rasa panas kat tekak..

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

911 @ bro;


betul-betul-betul.

cakap doktor kena dengar walaupun tekak memang dah teringin.. huhu..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget