Wednesday, July 28, 2010

Aok Nak Ikut ?... Moh Kita Ke Benta

Sabtu lepas ke kampung abi.
Anak-anak dah bising nak jumpa kawan-kawan, aki & wan



Sampai jam 1030malam.
lambatnya....
Sabtu tu aku keje jadi balik jer kena lah kepis sana-kepis sini dulu
Nasib baik abi tolong basuhkan semua baju sekolah dan kemas rumah.

Pastu buat kek sebiji lagi nak bawak sana.

Tak bezz pulak balik dengan tangan kosong.
Penyelamat jugak kek tu sebab tertinggal barang-barang dapur yang nak bagi MIL.
Bila nak cepat, ada aje..





Dah rezeki, rupanya rambutan, duku & manggis dah masak.
Durian ilek..habis ditebuk tupai.


Seghonok sangat.. lebih2 lagi aku, mengalahkan budak !
lebih-lebih lagi dapat petik dari pokok..

Dari kecik asyik2 makan buah dari pasar chow-kit aje.. mau tak xcited..


Abah dan mak tak bagi tahu musim buah ke tak .
Siapa rasa nak balik, dapatlah.
Abi kata nanti pasal nak buah2an baru nak tunjuk muka; kalau tak, batang hidung pun tak nampak. setuju sangat tu..



Petang Ahad gerak jam 5petang.
Panjang berjela dari Raub. Hujan dari kampung sampai ke KL ke Rawang
Hajat hati nak singgah sana-sini tak jadi.
Sampai rumah jam 1030malam.




...buah mencupu aje yang tak masak lagi...


..anak2 nak jumpa kawan2 yang ni ha..
pagi2 dah terjah kandang
.

memang ensem yang putih ni.. janggut blonde gituu.

comei jek kaler baby kambing ni...
ala-ala lembu ongputeh

Ada sesapa nak beli kambing di kawasan Benta, K.Lipis boleh ke rumah FIL di Kg Bukit Sempiat, Tg Besar. Harga boleh dirunding..kot-kot ada yang nak buat aqiqah anak2 ke..

hehe..sempat lagi nak promote tu..


Anak Adik Ipar ; Naufal Rizqin... 44 hari

dah nak balik KL dah dia baru dapat tengok..huhu..


..abi tunjuk skill panjat pokok..
ketaq jugak tu, maklumlah setahun sekali panjat..hehe..

..FIL, adik bongsu abi & MIL..


..main sesaje...



..main lagi..


Till Now.



Note : misi melawat mungkin akan ditukar ke malam hari atas sebab2 yang tak boleh dielakkan.




57 comments:

anisalya said...

ayah saya pulak suka bagitau anak-anak kalau musim buah.
dia nak anak-anak merasa sikit sorang.
kalau tak boleh nak balik tu nasib la.

tapi memang seronok petik buah direct daripada pokok kan?

kakngah said...

ayh kite pun suke bagitau ank2 psl musim buah ni. dia nk anak2 sume ngasa.

first time ooo.. tau buah mencupu. ada jakun sikit.. xder gambar close up ke buat mencupu tu??

comey giler ar ank kamben tu. gebu jek..

LiNda said...

Reen ,

Musim buah, musim sedara mara..
itu kata2 orang yang takde kebun buah !

hahaha

kak long said...

reen,
grupe nyer abi ouk org bente,koi bru tau...he3

kalau musim buah2an base le...
mak ayah mesti suh kita blk punya...
lagi2 nk bulan pose nih...
besok tak de sape yg nak makan...

kaklong pun sama mcm reen,kalau blk kg ke g umah sesape ke tak base ngn tgn kosong,kurang2 pun lauk tyg kita msk ari tu....
bkn ape org tu pun bkn mintak sngt pun tapi kia ni biarlah bebahasa sikit..ye dok....

hisk...teringat plak kaklong gi bentadulu,mak mentua kwn kaklong tu masak gulai keladi asam pastu ikan patin msk tempoyak...mabeles...!
pastu angkut sekali buah2an

fikaryna said...

kak rina..bestnya ada kebun..( walau fil punya..hehe..)

ryna kawen ngan fika pun budak taman..jadi kg pun kat bandar..x jumpa pokok buah2an nih..

kg abah ryna ada di lanchang..tp dah xde org jaga..buah apa pun x jadi..

sedapnya manggis..tapi x bole makan skang..kena jaga makan..huhu..

cheqna said...

kak eh
memang besh dapat makan buah yang segar dari ladang..
petik sendiri lak tu...hehehehehe

relevan said...

Huh..sayang sekali tidak mengajak kome join untuk memanjat pokok buahan serta menghabiskan buah buahan di Kampung..he he!

sahromnasrudin said...

salam kak..mane gambor durian2 kampong..fuh..mesti sedap layan durian kan

Yunus Badawi said...

Salam Reen,
Ada lagi ke buah2an tu? Kalau ada bolehlah saya singgah BTP hehehe

Yunus Badawi said...

Hari ni bolehlah ayat FIL buat BBQ kambing. Cuma takut anak2 Reen tak lalu nak makan sbb kambing tu dah jadi mcm kawan mereka huhuhu

sayangsayangibu said...

meriahnya
akak tak balik kg lagi, mak ayah kata nak makan buah baliklah
sekarang sedang bzz sesangat, dah siap pindah, dah selesa bulan posa mesti balik, dapat posa dgn keluarga dapat petik buah...best sungguh..

Watierman, rmanbkr said...

Salam Reen best nya balik kampung yg betoi2 kampung kan!!!Akak ni tak de lak kampung cam tu...

By the way nak buat apam lenggang gi ambik resepi ya!

DrSinga said...

first time dengar buah mencupu....
dan dah gugel dah....
agak masam ek?

kak wan said...

Salam ina ...
sapa yang dukong baby tu ina ke...
wahh..slim melim betoi ye..

Ms.Lilies said...

kaler kamben tu mcm 101 dalmations lak hihihi...

julietchun said...

sungguh teringin nak merasa petik buah dari pokok, tunggu je lah pokok rambutan ayah kat tepi jln ni, kot panjang umur bulehlah rasa, :P

LIPISLADY said...

Assalamualaikum,
macam kenal aja orang bukit sempiat tu...abi orang situ yee..raya esok bolehlah jumpa kut...

Sharinginfoz said...

teringat panjat pokok rambutan dan manggis masa dulu2

Jahit Badge Pun Tak Boleh?

ainnoraini said...

sedapnye buah manggis tu...
mesti seronokkan bile dpt petik buah dari pokok...
selalu beli yg ade depan mate...tunjuk jer mana nak...

Mak Su said...

teringin nak ke gandah tengok gajah :)

kirim salam peluk cium buat naufal.... hhmmm,wanginyer dia

akuanakpahang said...

Salam weh..sedak balik kampung yeek..
Gambor hok pakcik mengang pokok tu (lupa dah kawan ker pangkat dia..) adik dia nama mustafa kan...anak haji Razali. Rumah tepi jalan dekat kg. sempiat tu kawan singgoh dah ker situ dulu2.

Hisyam Muhibah said...

nok mencari gula kabung sekarang ni macam susoh je.. tok banyok jual ket pekan sari bente teh.. sorok ke tunggu puasa?

mier@merr said...

wah..best! langkawi tak byk buah..ikan byk!

Zaitun said...

Bestnya orang ada kampung,paling seronok bila musim buah.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

anisalya ;


masing-masing kan..

kita sbg anak pulak jgn nak tunggu ada buah baru nak balik..kesian dorang.


memang bezz betul petik sendiri.. seger-seger gitu.

kak Erna said...

reen..tak boleh tengok manggis ni..akak kalau dapat manggis..sedap tu..tengok isinya putih bersih pun dah selera dah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakngah;


ada gambarnya tapi tak masak lagi..

nnt kRina tepek .

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

LiNda;

hehe.. betul-betul


kenangan sblm kawen dulu cenggitu lah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Long,

Kak Long orang Temerloh ke Nogori ?


setuju sangat tu.


haa...jangan2 kawan kaklong tu sedara abg..

abah kenal belaka sebab sebelum pencen abah kadi di Pej Agama Lipis.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

fikaryna ;

yelah kannn...kita tumpang makan jer..

sbb tulah kRina xcited smacam.. tak pernah jumpa kebun sblm kawen ngan abg.


orang kata manggis sejuk. xelok campur makan dgn rambutan.. tunggu perut besar sikit nanti, Ryna makanlah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cheqna ;



memang bezzz....

tak sabar2 macam budak2 rasanya ari tu.. hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

relevan ;


aok jauh abg syed. kalau dekat dah ajak dah !


Ingatkan nak ke jerantut hari tu. nak beli patin & talapia tapi tak sempat.

kesian abg..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

sahromnasrudin ;

ni mesti kes tengok gambar je..
hehe..

kan dah kata durian xde, dimakan tupai..

aNiS tHe BumbleBee said...

kih kih kih..ingatkan anak2 nk jumpe kwn2 betul...upenye kambing ye...hihi!

Insan Marhaen said...

Sayang, di kampung IM tak ada buah selain dari buah kelapa...

zulkbo said...

salam..
banyaknya buah2 kayu
kena musim jenuh nak
memakannya..mau sampai
muak..hu hu

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

YB,

Wsalam.

tinggal limau bali aje 2 biji..

nak satu ke ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

YB lagi;

camne nak bagi dorang makan; ibu dorang pun tak makan.. huhuhu

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

sayangsayangibu ;

memang seronok kan kak..
dah abis packing ke? Jenuh nak unpack nanti..huhuhu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Watie;

betullah kak..

saat yang dinanti-nantikan..


terima kasih kak.
kalau xde hal weekend ni saya buat.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

DrSinga ;

lapisan pertama kulit, bergetah...

isi masam-masam manis..


kalau masuk mulut sekali memang nak berkali2 even tangan dah lekit dengan getah dia..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak wan ;


Selim gara-gara SD2 kak. Alhamdulillah badan dah ringan sangat ni..

Kepala pun dah xde migrain..mungkin vitamin dari Produk tu agaknya.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ms.Lilies ;

kekeke... a'ah kan..


boleh amik bulu buat baju cam si Glenn Close pakai.. hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

julietchun ;


mau hari-hari kena letak baja tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

LIPISLADY ;

Wa'alaikumussalam.


Akak kenal ke bapa mertua saya. Dulu dia kadi di Pej Agama Lipis.

InsyaAllah kita jumpa raya nanti.

Saya pulak seronok..tak sangka ada orang kenal orang kampung.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Sharinginfoz ;


kenangan tu...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ainnoraini ;


tunjuk dan bayar..huhuhu..
nak yang feree...

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Mak Su ;

walaupun tempat tu kecik tapi puas hati dapat tengok gajah depan mata..


paling gelihati.. anak2 terperanjat tengok tahi gajah di tengah jalan.. besarnya... kata dorang.. hehe



nanti bila pergi rumah dia, saya peluk ciumkan utk mak su.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

EnYassin;

Orang kampung panggil bapa mertua ustaz ajar sebab sebelum keje di pej agama, abah cikgu sekolah.

Mustafa tu bapa sedara suami.
tinggal di Jerantut.

Di Tg Besar ramai jugak sedara abah rasanya.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Hisyam Muhibah ;

ada saja.

balik ari tu mok ada kirim dari kawan2 dia dua beg plastik.

mahal dah sekarang ni. RM6.50 sekeping.

mok beli utk buat dodol yang orang pesan.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

mier@merr :


kirim boleh ?

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...
This comment has been removed by the author.
a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Zaitun,


bertuah pulak rasanya dapat kawen dgn orang kampung.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak Erna ;

akak sama dengan suami saya lah..
memang suka manggis !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

aNiS tHe BumbleBee ;


hehe...

sampai kena panggil banyak kali baru nak balik dorang tu...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Insan Marhaen ;

kelapa lagi banyak kegunaannya.
teringat pulak kecik2, arwah ayah tanam sekeliling rumah.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

zulkbo

w'salam.


bila takde tercari-cari tapi bila dah ada depan mata tak lalu nak makan lagi..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget