Saturday, August 21, 2010

Tiada Rotan Akar Pun Berguna Juga..

Maaflah yea, publish di siang hari . Tengah draft malam tadi, Abi pun sampai.Lebih kurang 11 malam. Takkan nak sambung. Nanti tecik hati dia..



Alahai...Manalah nak cari Patin sangkar kat sini. Ada sesapa tau kat mana ada jual ikan sangkar? Nak beli sendiri kena zasss ke Jerantut lah jawabnya. Kalaulah sungai-sungai kat sini ada; kan senang. Tapi ada ke ? Pasal sungai kat sini banyak khazanah lain dari ikan..



Kalau kolam mari memang banyak yang jual. Nanti tak tertelan dek bau lumut.. Dari membazir aku tukar lah pulak. Guna Ikan Kembung. Festaim ni. *selalu ikan patin @ talapia. Tiada rotan akar pun berguna kan..


Berbau satu rumah !




Pais Ikan patin Kembong

Bahan : daun kesum(hiris), daun kunyit (hiris), cili api(tumbuk), tempoyak, garam

Cara : gaul sebati -> balut dengan daun pisang -> bakarr. senang bangat !

Siap!..tapi sedikit hangus di situ..hehe..

* dekat 10 tahun kawen...dah cuba, tapi tetap tak boleh telan lauk ni..huhu


sambal ikan bilis belimbing hitam

Bahan2 : belimbing hitam + ikan bilis & cili padi (ditumbuk sekali), Bawang besar (tumis)

Cara : macam masak sambal tumis.

memang bezz makan dengan nasi panas

terlanggar pantang daaaa..

*MIL beri belimbing hitam tu..bukan sendiri yang buat..




Note : Anak-anak 'booked' ajak Abi keluar. Mesti dorang tak sabar tunggu aku balik keja.


Till Now.


56 comments:

kakcik said...

Salam Reen...

belimbing hitam tu macam mana rupanya? (hehehe... ketinggalan betul kakcik ni..)

Yong Kamariah said...

pais ikan mmg boh tenmpoyak eh Rina? belimbing hitam lagi aku tak tau ropanya camana tuh...
*p/s : dah terubat ke rindu di hati kt abi tu?

kak long said...

yer la sama ngn kaklong,tak penah tgk plk belimbing hitam ni...


nape di buat kalau x makan pais ikan tu...abi sorang jer ka yang makan?

ainnoraini said...

salam reen:
abi dah balik ye....
pagi2 ni dah terliur la pulak lauk awak tu..
nak gak tahu belimbing hitam tu ape ye...

azieazah said...

Orang yg sedang rindu ni, kasi makan nasi dengan kicap pun dia kata sedap. hehehehehe...

Selamat berbuka bersama orang tersayang dan anak2 tercinta.

Yunus Badawi said...

Salam Reen
Ikan patin yg dijual di pasar borong selayang tu tak bau lumpur. Dulu agak beli masa kerap ke sana. Lain kali boleh cuba. Sekilo pun dalam 4 hinggit aje masa tu.

Yunus Badawi said...

Kesian awak kena kerja ya hari ini. Kalau tak boleh sambung tidur dgn Abi hahaha

Yunus Badawi said...

Awak dah boleh dikategorikan sbg blogger tegar. Tak dapat posting malam sebelah pagi sambung hehehe

Welcome to the club!

kakngah said...

k.reen,
blkg ofs kite selalu ada jual ikn patin. tp, xtau la sangkar ke kolam. xpernh tny & xpernh beli pn.. kite lintas lalu jek...

relevan said...

A'ah..meh Jerantut ada banyak Patin Sangkar..Talapia pun ada..asam tempoyak juga ada..nak kawan tolong masakkan pun boleh..hehheh!

fa*atip said...

you telah membuatkan i yang tadinya terlepas waktu sahur...terliurr tauu!! :D

zaradgreat said...

wah kak rina
yang lauk 1st tih dah lama tak buat.
mesti diaorang semua gembira tak terkata abi dah balik
hehehehe

mier@merr said...

dua2 pun tak penah wat...

kak Erna said...

salam reen..akak selalu juga dengar belimbing hitam ni..tapi tak pernah buat lagi..sebab belimbing hitam tak ade..

Hamizah said...

xpenah tau pun pasal belimbing hitam..nak juga cuba..

aNiS tHe BumbleBee said...

wawawawawah...huii..terliurnya tgk makanan...nyam!nyam!nyam!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

W'salam kakcik,

belimbing buluh yang direbus sampai hitam. Lebih kurang 5-8 jam rasanya..

Orang belah2 Pahang tau rasanya.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yong Kamariah ;

a'ah, MIL wat camtu, aku hikut jer..

opss..itu adalah belimbing buluh yang telah direbus selama 5-8 jam (ko kena ikut gaya cikgu dlm kartun Lat) hehe

ps.: terubat sikit jer..kena terubat banyak ..hahahaha.. opss posa yong, posa..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak long ;

dah abang suka,saya buatlah.

Nanti MIL kata saya dera anak dia pulak. hehee

lagipun saya suka tengok dia makan kak..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ain,

nanti saya edit semula ek..

mestilah suka kann.. Ada geng nak borak pastu ringan sikit keje kat rumah tu.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

azieazah;

hahaha... betul tu kak.
nasib baik suami xfussy..apa yg dimasak, dia telan.

Selamat Berbuka juga !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

W'salam YB,

tempat yang tengah2 tu ke ?
boleh saya cuba nanti.
kalau kat Jerantut sekilo RM13-RM15..Tangguk sendiri.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

YB lagi,


nasib baik abi tak suh mc tadi, kalau tak boleh manja2 lagi..

haha..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

YB lagi dan lagi ;


tegar eh ! nak award boleh ?

nama kelab tu club tegar ke?

keke..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakngah ;


sangkar tu di sungai dan kolam di kolam..hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

relevan @ abg syed ;


hoho..
nanti raya saya terjah !
lemang cicah gulai masam...

ckLah@xiiinam said...

Bila Abi dah balik..lagi bersemangat nak klung klang klung klang di dapur ya Reen...

Sedap tu...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

fa*atip ;

opsss...sori u...
next taim i buat lagi..

hehe..

kak wan said...

Ina..kata orang ikan kerisi boleh ganti ikan patin sbb lembut isinya. Ikan kembong kurang skit ummp di buat dgn tempoyak.

akuanakpahang said...

Pergh !! pais ikan cair air liur kawan nengoknya...paling sedap ikan talapia laa hak besar sikit :)

elly said...

Sedapnya menu kau Reen, nak meleleh air liur aku...sambal belimbing itam tu pun favorite aku, makan ngan nasi panas memang sedap sangat....

ibuintan said...

salam reen,
abi balik je trus semangat masak kan, nak try gak nanti ni...
rebus belimbing tu campur garam tak

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

zaradgreat ;

balik umah suh mak buatkan tau..

gembira sangat .Berkepit aje, lebih2 lagi si adiq..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

mier@merr ;

kari aja ka ?

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak Erna ;

nanti akak cubalah buat. saya pun dapat feree aje..hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Hamizah ;

sebenarnya belimbing buluh di rebus lama sampai hitam.

hehe..nnt saya edit ek...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

aNiS tHe BumbleBee ;


huiittt... nanti kurang pahala.. sowi2..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ckLah@xiiinam ;

yalah kan. dah ada geng nak makan, semangat terus datang..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak wan ;

Ikan tu jer yang elok sikit ada kat kedai semalam kak.. yg lain mata dah merah2..

kena tambah stoklah jawabnya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

enYassin @ akuanakpahang ;

haaa...mak mertua pun biasa buat ikan talapia @patin. Abg makan tak toleh kiri kanan..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

elly ;

ko dari pahang gak ke ?

memang ikan bilis tu makan dgn nasi panas..nak tambah aje.

nasib baiklah tengah pantang nasi..kalau tak; dua tiga kali aku tambah.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

W'salam ibuintan;

hehe..semangat waja eh kak..

cubalah kak. letak garam jgn byk sangat sebab nanti belimbing tu dah masam jadi masam-masin. Rebus sampai hitam; air kering.

cemomoi said...

tak tahannnnnn

Ku Tak Sempurna said...

saya chop sambal ikan bilis tu



.
.


ada lagi tak ;D

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

ada yang nak kena rotan ..masak sedap sedap masa bulan pose lapo aku

sahromnasrudin said...

salam..sambal tempe tak buat ke???

elly said...

Reen,

Haah aku orang Pahang, campuran daerah Raub ngan Jerantut...hehehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cemomoi ;


tahan kaannnn..

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ku Tak Sempurna;

hehe.. sumer dah masuk pewot lah..


(@__@)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o ;


heppp..
babab kang ..


haha..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

sahromnasrudin ;


tu saya suka. kalau lunch hr kat ofis, hari2 makan pun takpe.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

elly ;

huitt... raya nanti boleh terjah..
hehe.. Somi orang Benta, KLipis.

Raub & Jerantut bgn mana?

ciK LyndaWawa igUana said...

alamak kak..saya tak makan ikan patin.....cian saya...fantang larangla kak...salam kenal....=)

DrSinga said...

yeay.....
abi orang tu dah balikkk...
ada kawan kita anak dia nama Fatin..
hari2 dipanggil 'ikan'
kesian....

elly said...

Reen,

Meh la datang...terjah ke Raub...on da way nak ke Benta...singgah la dulu umah aku...mesti seronok...

Mila@Rimbun said...

wahhhh bestnyer.. weekend ni nak balik temerloh.. nak buat bakar camni jugak ler.. terasa lama dah tak makan huhuhu

Linky's Magical


ShoutMix chat widget