Thursday, September 2, 2010

Ambang ke Ambeng ?


Sampai rumah terus tanak nasi.

Dalam fikiran nak bakar ikan cencaru cicah dengan kicap+bawang+cili padi .Senang.




Lepas mandi. Turun bawah. Atas meja ada dua bekas dalam plastik. Bekas besarr bukan kecik...
Jiran sebelah bagi, kata Along.
Alhamdulillah..rezeki.
Tak jadi bakar ikan.
Nasi yang dah masak tu buat nasi goreng aje sahur esok.


Tak pernah makan ni. Pernah nampak di blog en_me.
Betul ke ni Nasi Ambeng ?
Kalau betul. Ini first time makan....
Komen ... SEDAPNYA... Semua ada !




Kisahnya...
Lima hari duk rumah..
Lebih kurang jam 3 petang aku tengok jiran baru keluar laki-bini dgn 2 anak kecik yang lain; tak balik-balik sampai ke tengah malam.
Kesian pada anak-anak yang lain. Berbuka adik-beradik aje.
Form 1, Tahun 5 dan Tahun 1 .

Nak dijadikan cerita...
Selasa aku masak laksa dan suruh Along bagi pada budak-budak tu.
Siap pesan...suh dia pulangkan bekas tu balik... takyah balas-balas..
Dengar bunyi bising2 kat belakang rumah lepas tu...
Aku keluar *kepochi... sibuk menanya..

Mama mana ?
Takde..
Pegi mana ?
Meniaga ...
Ooohhh meniaga.... kat mana ?
Setiawangsa..
Alahai...jauhnya cari rezeki .


Note: Ada sesiapa pernah beli ni di Setiawangsa ?


Till Now.







33 comments:

Ku Tak Sempurna said...

alamak.. kita kurang arif pasal ni... kita tak pernah makan pun... :D
kena tunggu 'wakil rakyat' setiawangsa jawab ni


.
.


YB... sila jawab

:D

Ibu n Abah said...

azrina...
sedap tau nasi ambeng tu...
pernah beli tp tak sedap.. tapi pernah makan kenduri rumah SIL memang sedap...
orang ni punya sedap? jual kat setiawangsa?... kalau ada rezeki ke sana nak cubalah....

kak wan said...

Salam ina ...
Tu memang nasi ambeng pure cehh..biar bini org jawa ni jawap. Kalau dlm bekas plastik diaorg dah tranformasi la tu..ikut patutnya dlm bungkusan daun pisang bentuk kon.
Aritu masa pegi sogo makan nasi ni.kat PC sebungkus rm4.50 berebut makan ..sbb sedap.

kak long said...

masa duk kat JB dulu penah rasa nasi ambeng ni...errmmm..sedap...

alahhh...reen bukan kepoci tu nama nya,elok la amik tahu...nanti papahal
susah,elok jadi jiran perihatin ni...

cheqna said...

kak
dok pernah makan r...
huhuhuhu

cemomoi said...

pnah dengo tapi tak pnah jumpa, rasa apatah lagi yea...

kakngah said...

blkg ofs kite, tetiap pg bln tak pose, ada org jual ns ambeng ni. dulu rm2 sebungkus. sume ada. cuma ayam tu ganti dengan ikan masin.

en_me said...

patutlar me tersedak2 dari tadikks.. ihiks

*akak rin, me letak link juger oke

akuanakpahang said...

sedaknya..nampaknya penah dengar juga tapi tak penah rasa... terliur pun ada :)

Mama said...

Salam Azrina

Kali pertama mama singgah di 'rmh' Azrina....meriah nak raya

Mama pun tak pernah rasa nasi ambeng.. biasa dengar je

Selamat Menyambut Hari Raya Puasa

elly said...

Reen;
Aku baru je makan nasi ambeng nih...dia sedapnya tuh terletak kat serundingnya...sebungkus tu leh share sampai 3 atau 4 orang...banyak sangat....

somuffins said...

Reen
Kombinasi lauk2 yg dimasak sedap makin bertambah sedaplah nasi Ambeng tu jadinya (sebutan 'e' bertanda mcm kita sebut 'bengkak').

Look for sambal goreng dan serundingnya.

YanDarwisy said...

As jawarian mcm yan ni memang kalau kenduri x lepas dgn nasik ambeng. memang sedap dan tak sesuai bg mereka yg nak berdiet...rugi, tak tahan tu....

Ms.Lilies said...

pernah dgr nama tp xpernah nampak ghupe nasi ni hehe

Hamizah said...

suka nasik ambeng..dulu2 selalu makan ms ngaja kat johor..nasik org jawa..

ciK LyndaWawa igUana said...

gambar dari kamera akak cantik ah..
naper la post gambo makanan time bulan posa ni?
hehehehe

julietchun said...

teringin nak makan tapi tak penah jumpa, kawan2 org jawa pun tak penah bagi.

kak Erna said...

salam reen..terliur akak tengok gambar nasi ambeng tu..
memang sedap..akak memang biasa makan masa dok tanjung karang dulu..kalau suami pi kenduri ...akak tak tidur..tunggu dia bawak balik nasiambeng .....nak makan malam tu jugak..

afzan said...

nasi ambang kalau tak silap. fevret org johor ni

gadisBunga said...

haritu tgk dlm tv tapi pelik sikit sebab nasi campur mee goreng? cemana rasanya? :D

sayangsayangibu said...

nasi ambeng memang sodap..

errmmmpp...
hari ni dah termalas pulak nak masak, ada idea beli nasi ambeng sajo di kanchong darat ;p

Zezebel said...

Ingat tadi tanya pasal di ambang merdeka. Hehehehe....
Sori, tak tahu plak pasal ni.

hamzah ian said...

seyesly nasik ambang ni best.. skali baru aku pernah mkn.. nice

Amni said...

saya tak pernah makan... setiawangsa pernah pegi.. tapi tak penah beli papa.. hehe...

a kl citizen said...

rasanya kat setiawangsa ni ada dua atau tiga gerai jual nasi ambeng ni...
dah dua tiga kali pergi gak , tapi tak pernah beli nasi ambeng ni...
orang jawa suka lah, selalu dapat kalau kenduri

kakcik said...

Mewahnya nasi ambeng tu.. kenyang sampai esok :)

Yunus Badawi said...

Salam Reen.

Betul tulah nasi ambeng. Dulu kalau kenduri rumah org Jawa hidangannya nasi ambeng. Skrg cuma beberapa tempat aje termasuk kampung emak Adam yg masih gunakan nasi ambeng utk kenduri.

Ada saya citer dlm n3 tak lama dulu.

Skrg nasi ambeng dah dikomersialkan. Ada dijual di gerai/warung dan juga di pasar ramadan.

Panjang mengalah n3 kat blog saya sendiri pulak jawapan ni

Yunus Badawi said...

tumpang lalu: kts

kat pasar ramadan Setiawangsa ada beberapa tempat yg jual nasi ambeng ni. Tapi setakat ni aku tak pernah beli sbb kami tak buka dgn nasi.

Kalau ko nak petang ni jom kita pergi sana. Ko pakai DUKE tu sempat lagi ni. Buka aje kat rumah aku sbb mesti tak sempat ko nak balik rumah berbuka.

Reen - nak ajak awak datang pasar Ramadan Setiawangsa awak dah dapat nasi ambeng tu. Raya ajelah awak dtg rumah kami ek.

sekamar rindu said...

salam..

nasi ambeng..? tak pernah makan....nampak mcm best je tu..

Insan Marhaen said...

best ke? nampak macam tak berapa nak sesuei dengan citarasa IM...

DrSinga said...

skreeeeeeeeeetttttttt...
patah balik...
tak tahan nengok...
.
jahat!!!

aNiS tHe BumbleBee said...

woh!sohdap! makanan org jawa nih.

ade jual kt setiawangsa eh?aku ta penah jumpa lak time aku duduk situ dulu.ngehe..

kasihredha said...

sedapnyaaa...

Linky's Magical


ShoutMix chat widget