Thursday, December 9, 2010

Panggilan Yang Memanggil

Teringat satu komen dari PakCik aku di FB bulan lepas. Memang tak elok tapi orang dulu-dulu memang guna nama panggilan ni.

 Arwah ayah aku pun sama. Anak sembilan orang jadi dia tak berapa nak ingat nama anak-anak dia walaupun nama taklah panjang mana.



Adik-beradik yang perempuan semua ada nama panggilan. Kecuali tiga-tiga adik lelaki yang hujung. Nama itu yang dipanggil seharian...Fikir balik..gelak pun ada.



Kalau sekaranglah mau aku tak nak pandang kalau dipanggil. Untuk sista2 dan adik aku yang baca ni.. senyumlah ek !




Kak Long ~ Jija @ keling (dia gelap sikit )


Kak Ngah ~ Jepun (mata sepet ; genetik moyang dapat ke dia)


Kak Lang ~ Bebek ( sebab kuat membebel !)


Kak Ndak ~ Kilo.. (kami tambah badak.. sebab dia memang tinggi dan so-so size)


Kak Teh ~ Lalak ( sebab kuat melalak menangis dari baby sampai lah bila-bila )


Kak Tam ~ Atak (konon dia kakak; melekat panggilan tu lama lah jugak)





Sejak arwah ayah meninggal pada tahun 1990, dah tak de orang panggil lagi dah... Emak tukar ke panggilan yang kat atas tu. Kalau terjumpa kawan-kawan masa kecik-kecik di Kg Datuk Keramat, nama tu disebut balik... malu pun ada.





Agak-agak aku yang mana tu ? Korang ada tak nama panggilan ?




Note : kampung emak pulak; nama panggilan orang2 kat sana lagi pelik.. bunyi mencarut pun ada !


Till Now.





53 comments:

kakcik said...

Ada juga antara adik beradik yang tidak 'berbahasa' dengan saudara yang lebih tua. Main panggil nama - dan kakcik tak suka budaya begitu!

anymz said...

huuiih..akak punya nama panggilan bunyi mencarut..nyampah tul kalo abg2 akak panggil dgn nama lucah tu..seb baik abg dua org yo..diorang lah yg kekal panggil nama tu..hehe

kasihredha said...

kak teh? kak lang?..hehe

kak ina mail said...

tak de panggilan apa-apa.tapi sedara sebelah n9 panggil akak mak jang, bukan bermaksud akak panjang tau.

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

dalam family i..semua orang panggil i adik...masa sekolah dulu sangat malu kalau kawan2 datang umah..mama i panggil..."adik" alamak spoil...rasa cam manja sangat jerk..ahhaha gedik kan...

- GC - said...

comel je nama panggilan. tapi malu je kalo ada kawan2 yg tau kan, especially nama keling tu. kalo ada indian yg dgr, kang gaduh lak.

makdara TERdiva said...

nama pelik2 x pe..tp kalau dah sampai macam mencarut tu memang kesianlah!

name i jugak yg comel..haha! perasan!

kak long said...

kat kampung memang biasa dah panggilan macam tu..kekdang kena ejek...!

Queen said...

ahaha....kelakar la..
nik plak kalau ayah panggil bunyi kasar (KIMAH)..

Kalau adik2 smeua memang panggil kakak.. Tapi yang lebih tua..panggil nik MAH...

Tapi kalau sampai penyakit die lupe...anak die ada 8..nama kita die sebut last sekali..ahhahaha....

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakcik ;


ada juga kawan-kawan yang macam tu..

rasa macam tak hormat yg lebih tua pulak..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

anymz ;

hehee....

tongah nak pikir ni kak.. apolah agaknyo namo eh ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak @ kasihredha;


tekaan yang betul !
sila pilih satu je kak ..


hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak ina mail ;


tak panjang maknanya...

sederhana lah kak..? hehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

PuRpLeLiCiOUs LoVe ;



manja + adik + gediks = manjgdik..

ok pe ?

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

- GC - ;
ye lah...

pernah jugak terjerit di kawasan ramai orang..pastu buat tak pandang aje...


mau kena hamun dek kaf lam ya nga tu nanti..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

makdara TERdiva ;


Diva tu ke ?

memang howt !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak long ;


yelah kan...


siap ada ye-ye...kat belakang !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Queen ;

wahhh ...

bunyi serrram tu kalau tersilap !
hehe..

bila anak dah ramai..macam tu lah kannn.



* cane ni? asek xleh masuk blog Nik jer..

Ms.Lilies said...

Kdg2 mmg nak gelak ada malu pun ada kan...

Nama ai??
Biarla rehsia ahahahaha

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ms.Lilies ;

eeeee... tak aci !

NM02 said...

kat opis kengkawan panggil gebus, kalu tgh geram depa suker panggil jah. hehehehe

suichi said...

hehehe...best pulak nama panggilan korang tu... hehe

Cik SHiNJU said...

Psssttt..K.Reen..
Mase kecik2 nama panggilan saya ala2 jantan tu..sbb ayah xde anak llaki..saya plak mmg 'anak ayah'..salu ikut p tgk bola..dlm umur 11thn saya x kasi dah ayah pggil nama tu sbb saya ade minat budak sekelas... :P

tasekM said...

aku nk tuduh ko yg kuat melalak.



.

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...
This comment has been removed by the author.
a.z.r.i.n.a.03.07 said...

NM02 ;



gebu yang menggebu-gebu eh..

hee..

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

macam kina kan..ada gak nama panggilan.

asli... sbb ape? nama kina as. so adik² kina ejek asli. mcm adik kina yg sorang tue hitam sikit. so kami panggil keling. lagi sorang kerol jadi toyol. setiap adik beradik kina semua ada nama gelaran. heheheheh... nak wat n3 mcm nie jugak leh?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

suichi ;


eh ? ko punya pulak ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik SHiNJU ;

Psssttt..
iya ? kReen pulak mmg macam jantan...lasak ya amat. main dengan budak laki aje. 18 tahun baru berubah .Mak & kakak sampai takut.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

tasekM ;

ko takyah men tuduh2 ...



memang betul !



aku banja nak ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ;


laaa..asli jadinya ?
hehe...



no problem buatlah; keditlah sikit..hehehe..

gadisBunga said...

GB saspek nama akak lalak la. kihkihkih!

GB kekal along...huu~

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

gadisBunga ;


hahaha...


memang hot kan ?

eelobor said...

nama panggilan @ gelaran masa budak2 di abadikan menjadi email serta di gunakan ke hari ini. dulu2 memang malu tapi sekarang bangga. "ee" adalah nama panggilan dalam keluarga, saudara mara & kawan2 rapat. manakala "lobo" pula adalah gelaran masa kecik2 dulu. sekarang di gabungkan menjadi eelobor & saya bangga dengan nama itu

DrSinga said...

bebek paing best!!
boleh nangis dia kalau panggil 'bebek' sekarang!!

zaradgreat said...

ade kak rina. ayah yang bg time kecik2. hehe

::..Dia daYa..:: said...

panggilan kat rumah kakak jew sebab perempuan sulung

kalau nama kat kampung Yayah @ yah

white rose said...

kami ade...
sepupu semua pun ade...

atok kami yg gelarkan...
cucu dia ramai sngt, dia xingat nama...

tapi sy special...

dia panggil nama penuh tau...
sy sorang je dia panggil nama penuh...

org lain panggil nama pendek je...

Ku Tak Sempurna said...

hai bebek.


hihihi.. sesuai :P

kakngah said...

pagi td kan dh tgglkan komen sikit punyer pnjg. sekali tu.. tenet kene panah petir da...


cuma nk ckp [eh.. taip la...]
era org tua kita mmg suke bg gelaran kt anak2 apa yg berkaitan dgn fizikal walau pun tiada niat yg terselindung. ini akan buat ank rasa rendah diri dan malu. kebnykan kita pernah merasa kan???? saya sndr pernah lalui nya.. mmg rasa down sesangat.


oleh itu, bg lah anak2 nama gelaran yg elok... diorg pn ada air muka juga.. dan, jgn bg ank2 kita rasa apa yg kita rasa dulu...

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

kak reen..tq!sayang kat kak reen!!

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

betul kata kakngah...

cemomoi said...

sepek/sepet tu ada dalam kluarga kitorang la ni

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

eelobor ;


waaa...
baru tau. ;o)

tapi kan..kalau saya punya panggilan tu...malu lah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

DrSinga;

sibebek jauh kat Pagoh nun.. nari ntah baca ke tak ni..


tapi suami dia gerenti baca...

heeee.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

zaradgreat ;


alaaaa

share lah sikit..


janganlah er-er-ot..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

::..Dia daYa..;


simple dan senang nak sebut ;0)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

white rose ;


heeee... jelesnya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ku Tak Sempurna ;


bukan 'k' tapi 'h' lorr..





;0)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakngah ;


haaa.. nasib baik ok..

insyaAllah takkan buat camtu.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' lagi;


muah-muah-muah !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' lagi dan lagi ;



mintak2 kita tak buat cenggitu kann..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cemomoi ;


kita genglah ni walaupun kesepetan tu tak dapat ke saya ... dapat ke anak bongsu pulak..


hehe..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget