Tuesday, December 28, 2010

Peha Yang Mengancam ; Yang Lain Pulak Buatkan Tergoda...Cancel Niat !

Memang tak menahan  seksa seksi  tengok peha ni.
Yang kononnya  berdiet macam aku ni pun kalah..
Join makan sekali..
Cancel Diet !


Bogel aje peha kali ni
Dah terbiasa beli  tanpa kulit, jadi seksi sikitlah peha kali ni..




..Ayam Panggang kena Siram dengan Kuah Percik Cili Kering ..




Kali ni nak share resepi.. 
kalau-kalau ada yang nak cuba resepi campak-campak aku ni..


DiPanggang
Kali ni aku guna 1/2 ekor ayam  dara mulus


Perap dalam 15-20 minit  sebelum di masukkan ke dalam oven dengan bawang merah, 
bawang putih, halia, lengkuas (kisar) ,  sos tiram dan madu




Kuah Percik 
Tumis bawang merah, bawang putih, halia, serai yang dititik sampai naik bau.
Masukkan cili kering yang dikisar sampai naik minyak.
Masukkan santan  pekat (RM1) dan   sedikit serbuk kunyit dan sehelai daun kunyit (simpul). 
Tabur garam dan gula.
Untuk lebih manis dan sesuai dengan rasa percik, lebihkan gula.
Bagi yang ada Diabetes adalah tidak digalakkan berlebihan ye..
Biarkan mendidih dan sedikit pekat.


-Bahan-bahan tumis ikut sukatan seperti masak lauk biasa-



makan petang hari Ahad
Kek Gula Hangus / Sarang Semut.   
(semut tak banyak jadi sarang tak berapa menjadi...hehe)





..Kek yang tak banyak hal nak buat...
Tak perlu guna tepung naik sendiri kalau tetiba rasa nak makan kek..  >_<

Aku amik cara nak buat kek ni di Mesra.Net .
Telur 5 biji  ,Gula 2 cawan , Tepung gandum  2 cawan  , Air suam 2 cawan, Buttercup / Margerin  2 sudu, Soda Bikarbonat  2 sudu, Susu Pekat  1 tin  (aku kurangkan sikit), Esen Vanilla  setitik-dua  (xde stok jadi aku guna esen pandan)

Hanguskan gula hingga kekuningan. Matikan api . Tuangkan air dan masukkan butter. (Jauhkan tangan sebab air gula akan meletup/merecik). Kacau.  Biar seketika.

Pecahkan telur satu persatu. Kacau. Masukkan susu , esen, tepung, soda bikarbonat. Kacau lagi dan tuangkan air gula hangus tadi.  Tapis ke dalam acuan. Jangan lupa letakkan marjerin di sekeliling acuan.
Bakar 40 minit . Ikut kesesuaian temperature oven masing-masing.


Kalau nak kukus pun boleh. Guna cara yang sama. Tapi kena coverkan kek tu dengan aluminium foil dan kukus selama 1 jam. Gerenti jadi !





Spaghetti Sambalnese.


Cara yang sama seperti bolognese tapi aku tambahkan cili kering kisar bagi sesuaikan 
dengan tekak melayu aku ni ler... tihihi...

..Bekfes hari Ahad ..





Note : bila anak dah depan PC, banyaklah masa aku di dapur.....



Till Now.



37 comments:

Ms.Lilies said...

ini sudah mengancam selera saya ni kak uhuh

Yunus Badawi said...

Bagi betis nak peha hehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Mimi,


mari kita menambahkan saiz kita..


hehehe..




uit; lambat tido ?

Yunus Badawi said...

kalau dapat bonus bolehlah minta Abi belikan komputer satu lagi. Kalau tak, berebutlah dgn anak2. Takkan asyik nak masak aje hahaha

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

YB,


Bagi peha nak semua eh ?


kekeke...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi;

Dah beli 2 bulan lepas tapi dah jual pulak. Tak mantap kata dia...huhu....


Untuk cuti sekolah ni jer YB. Lepas ni memang tak boleh..

zulkbo said...

salam..
memang tergugat iman
main peha gebu sebegitu..
alahai saya alergy la pulak
makan ayam 2-3 minggu nih..

NuSaNa NoSa 91 said...

wah3~ terliur keen dibuatnya.. akak.. pos la seekor kt keen.. tehehehehe~ ^_^

kakngah said...

k.reen..
sggh seksi lor..
haih.... bila la blh terjah BTP ni..

mimi, yuk.. kita terjah sesama.. :P

Cik Ina minat Do do Cheng said...

amboi peha bogel kulit, tu akak suka. resepi percik ko cam sama ngan akak, tu yang akak suka tu.

kakcik said...

Rajinnya Reen...

mintak sikit (malaslah nak masak!) :)

kasihredha said...

ayam percik tu sungguh mgoda sekali..begitu juga spagetty itu...

cemomoi said...

bukan bogel je, merah meghelik... maunya tak tergoda

kak long said...

reen,
kaklong & kakak suka spaghetti...yang lain tak suka....sbb tu malas nak buat....rasa nak makan,suh kakngah jer buat...hehehe!

sahromnasrudin said...

sy tak mampu menahan godaan ini

eelobor said...

hehehe, memang seksa melihatnya

suri solehah said...

salam..reen rajin bebenornya masak..tapi ayam tu menyelerakanlah..buat lapar walaupun dah pekena nasi lemak tadi

Ati Masrif said...

sedapnye..bolehlah cuba nanti

kita ..bila anak dpn tv..muminya tenang skit..hehe

Cik Pah said...

yg susah waktu nak buat kek gula hangus tuh.. waktu nak cairkan gula kan.. takut terhangus pulak gula nnt jadi pahit..

apa sebab eh sarang semut tak menjadi sgt? sampai skang tak tau napa .. rasenye resepi dah ikut betul betul dah

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

W'salam BroZul;


allergi ?

ruginya !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

NuSaNa NoSa 91 ;


uiittt...

kReen buat sebelah jer tapi NusaNa nak sekor ?.. huhu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakngah ;


seksi giler eh ?


sila terjah ..kita boleh makan sampai kembang !

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik Ina minat Do do Cheng;

kita geng kak ...

masak itu best kan ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakcik ;

takdelah rajin mana pun kak..

anak2 asyik lapar jer. Sementara dorang kecik lagi ni.


Bila dah besar, entah2 nak makan luar aje dorang nanti...

akuanakpahang said...

kaco nafsu kalau nengok peha gitu hehehe :)

kak Erna said...

salam reen..macam macam ada..sedap2 pulak tu..

white rose said...

huwaaaaaaa...
sedapnye ayam tuh...

meleleh tengok nih...

adooii...

bole sy jadi anak akak?

nak makan sedap2 je...

gadisBunga said...

seksa mata saya menengok ni kak reen oiii....!

cik emymilia said...

banyaknya masak kak rin....bak sini sikit....terliur lah...:)

cikceriacorner said...

bestnye akak..yummy..:)

ibuintan said...

wh..yummy, camna nak diet kalau camni punya mengoda

ana said...

wow...bestnyer menu.

ana said...

wow...bestnyer menu.

~ yus ~ said...

Amboi! Ayam panggang tu memang boleh buat air liur saya meleleh...hehe

Cik SHiNJU said...

Kak Reen - nak try la buat kek sarang semut tu..tapi nak kukus..tengs share resepi yer... :)

sayangsayangibu said...

nak buat kek sarang semut tulah.. tergoda pulak.

Hann said...

Love the drumstick.. tetambah yang gebu bersalut macam tu..

perkh.. banjir mulut..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget