Monday, January 31, 2011

2 Hari Berturut-Turut Hujan Tak Berhenti-Henti Jadi Terpaksa Guna Cara Ni..

Baju di ampaian di tolak ....ditarik
Dari belakang rumah
Tolak ampaian ke depan rumah
di porch...
Biarkan sampai hari panas nanti
confirm mesti kering.






Haa yang lagi satu ni..
Tak tahu nak buat macam mana lagi
Dulu-dulu boleh jugak letak belakang fridge


  

Festaim buat macam ni..
Masukkan semuanya dalam beg-bunjut
Gedegang-gedegung, gedegang-gedegung
Bunyinya sama macam orang ketuk dram tarian naga
2 jam tahan telinga
Anak-anak pun bising



Lepas dua jam  bergolek-golek dalam tu ..

Kering !










..sampai koyak beg-bunjut ni ..
panas sangat !
 

tadaaaa....
kering semua kasut !




Note : memang berguna dryer tu masa musim hujan ..kuikuikui..  Emoticon




Multi-styled Text Generator at TextSpace.net

33 comments:

eelobor said...

nak kena jeling2 juga lak dryer kat kedai, senang sket nanti...

kakcik said...

Untung juga ada dryer.. :)

~ yus ~ said...

ooo mcm tu caranya ye? Saya tak pernah buat mcm tu lagi. Nasib baik juga cuti sekolah ni, kalau tidak takde kasut budak2 tu semua. Belum kering..huhu

ibuintan said...

Reen...

nasib baik tak jam mesin tu... bayangkan kalau takde alat2 tu kat rumah

Hamizah said...

kami kat cni xpki pon dryer..
sbb Oz ni kalu hujan pon, sekadar renyai2 je..itupon xlama..5-10 minit je

kayteeze said...

Kak tie biasa buat gitu, Reen. Walaupun cuaca panas, lepas sumbat dalam mesin mode spin, jemur kejap bawah cahaya matahari, sampai garing.

Satu lagi, kalau kasut basah kena hujan, kita boleh basuh cara manual kasut tu waktu malam, kendian spin je sampai kering. Letak dalam rumah, esok pagi, boleh guna untuk ke sekolah.

Kak tie guna mesen basuh auto. Tapi kalau guna yang jenis semi auto lagi senang, boleh spin lama. Kak tie tak de dryer.

cemomoi said...

alaaa dalam rumah dah macam kedai dobiiii

gadisBunga said...

2 hari suntuk hujan ni kak.... penuh baju bergantungan dalam bilik saya. hiihi~

psstt..smlm saya gi pasir penambang beli ikan. hihihi~

kasihredha said...

waktu akak sekolah dulu...akak letak kat belakang fridge...hihi

Daddy Ziyyad said...

Boleh cuba juga teknik gantung baju di kawasan berdekatan outdoor unit air-con. Sebab outdoor unit ni mmg keluarkan haba panas.

Kakzakie said...

La... samapi koyak beg tu. Banyak sanagt kasut masuk dlam satu beg. Betullah.... hehehe...

Kakak gantung semua baju dalam bilik kemudian buka kipas dan lampu. Kering juga....

Yong Kamariah said...

Rin, kasut anak aku basuh 2 hari pun tak kering lagik nih, last2 laki aku sumbat surat khabo dlm kasut tu jemur belakang frdge, pepagi ni dua beranak tu semangat pergi sekolah alih2 sekolah dah cuti, hampeh!

::..Dia daYa..:: said...

selamat ada cara untuk keringkan baju
sini hujan n berkabus susah mau keringkan baju
nasib laa musim hujan skrang nie

Ati Masrif said...

hihi..mesti jiran ingat
apalah minah ni tgh buatkan..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

eelobor ;

haaa...amatlah digalakkan.

memang berguna sangat.
bil letrik takdelah tinggi sangat pun lagipun bila nak ke mana-mana atau tak sempat, setkan masa terus keluar rumah. senang !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakcik ;

tak sia-sia dia berkhidmat . Dah 7 tahun umur dia kak cik..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

~ yus ~ ;

kat sini sekolah lagi lah..
majoriti melayu jadi cuti khamis & jumaat aje.

huhu...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ibuintan ;

risau jugak kak..
tapi suami suruh cuba jugak sebab memang lembab sangat kasut2 tu.

Alhamdulillah... tapi kena tunggu turn keringkan baju lepas ni..tengok ok ke tak ..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Hamizah ;

senanglah macam tu ek..

kalaulah hujan kat sini sejam pun jadilah. kali ni tak henti-henti dua hari ni..

ana said...

hahaha...bijak2. nasib baik x basuh pki washing machine...dry jer. hehehehe

- GC - said...

haha. teknologi tanpa sempadan!

kak long said...

ingat masa sekolah dulu2..kalau nk cpt kering kasut..sumbat dgn paper byk2...bila da basah paper tu..ganti yg lain...tapi tak la secepat guna dryer ni...skrg semua ada kan?

Queen said...

ahahaha...kadang ada buat gitu dulu..tp kene marah dgn mak..tapi adik2 skang rileks je....basuh pun pakai mesin basuh....dahtakkene marah..sebab mak dah tak larat....gasak korang la..ahhahahhahhaha

secangkir madu merah said...

musim musim hujan cenggini..beguna juga benda tu kan?

Yan said...

Baju umah akak ni pun dah menimbun.. Langsung tak nampak matahari..

kakngah said...

dulu mmg rajin campak kasut sklh dlm WM..
skrg... paksa rela jek bebudak tu basuh sndr.. hihihi!!

hrni, kt lembah pun mendung jek kak. tp, kngh basuh & nila gak bj sklh mggu lps punyer..

zulkbo said...

salam Reen..
anda memang kreatif
kalau saya letak depan kipas
je seharian mesti kering..takut
rosak pula mesin basuh nanti..
he he..

Kunang-Kunang said...

Salam Reen,

Satu idea yang kreatif tu.

Nasib baik orang sekarang dah tak guna kain lampin untuk baby, kalau tidak jenuhlah nak mengeringkan lampin.

Sekarang main pakai buang saja.

Cik Pah said...

kalau selalu sgt ..rosak tak dryer tuh ?

kak Erna said...

as salam reen..anak akak..tak dibasuhnya kasut sekolah dia..di lap2 nya aje..nasib kasut warna hitam..tak la nampak kotor sangat..

BonekadalamChermin said...

kReen!!

sy penah 'jemur' kasut bawah peti sejuk dulu dulu zaman sekolah

nak tahu apa jadi??

bukan kering, tapi lencun basah!
sebab air fridge menitik!

hahaha

suri solehah said...

salam reen..kreatif gak ye..saya selalunya gantung dalam bilik n pasang kipas laju2 tu je hehe

DrSinga said...

hoh?
boleh?
gud idea ni!!
saya selalu letak dekat2 belakang esboks .. sebab kat situ panas!

Linky's Magical


ShoutMix chat widget