Wednesday, February 2, 2011

Dua Batang Lebih Elok Dari Sebatang.. Satu Hilang Boleh Pakai Satu Lagi..

Abi minta aku carikan
Melilau di kawasan ofis dan sekitar
TAKDE STOK !
Maknanya ....Laku !




Akhirnya jumpa di kedai ubat cina di BCH
Kalau kedai biasa mesti RM1-2 sebatang
Kat sini limapohsen aje..
Ambil dua batang.
Satu spare.
Kalau-kalau satu kena sorok, ada satu lagi.




Tiba-tiba rasa best duk sini.
Semua murah !








... sebagai pengajaran, bukan dari perasaan marah, geram dan sebagainya...





 
Note : 1) Harapnya lepas libas-libas  rotan tu di sofa/meja,  anak-anak terus buat homework.
          2) Kalau tak; mainnya tak kira masa. Main mak-maklah.. @ main doktor-doktorlah...pantang    
              kita lepa...
 

Dalam sebuah hadis, Nabi s.a.w. bersabda (ertinya):

Arahkanlah anak-anak kamu supaya mengerjakan sembahyang ketika berusia 7 tahun, dan pukullah ketika mereka berusia 10 tahun (jika enggan sembahyang), dan pisahkanlah tempat tidur di antara mereka. (HR Abu Daud)



Multi-styled Text Generator at TextSpace.net

43 comments:

Mak Su said...

cr rotan ker? mmg elok sediakan kat umah. tgk sajalah mentaliti anak zmn skrg dan zmn dulu, dimana anak zmn skrg dimanjakan, depa x hormat org tua, org dulu adakan rotan kat umah spy anak2 takut dan berwaspada, and then x penah pun kita dgr budak mati kena dera ngan mak pak, kan.....

kasihredha said...

hihi...ingatkan apalah tadi.
Jangan pukul waktu tengah marah ye Reen...
Pukul hanya unk mengajar macam reen cakap tadi,, it's ok.

suri solehah said...

hehe,,awal2 duk pk cari apalah..tp betul perlu sebenarnya rotan tu..MIL ckp kalau anak2 dia dulu ..jeling je kt rotan tu ana dah takut..kita tak sampai hatikan..

Kunang-Kunang said...

Salam Reen,

Cari rotan rupanya, ingatkan cari apa.

Maafkanlah, jangan tersinggung kalau akak kata, akak tak pernah menyimpan rotan dalam mendidik anak-anak, walaupun untuk mengugut.

Ingat masa kecik2 dulu bila mengaji tak betul, tok guru rotan, sakit rasanya walaupun mungkin tok guru fikir tak kuat mana.

fikaryna said...

ada baiknya..sbg ingatan sbb budak2 skang kalau x ingatkan asyik main jer kan..

kalau sekali kena, walau sikit tp ingatan berpanjangan, bagus utk masa hadapan..biar nangis dulu kan kak..:)

NM02 said...

la... rotan ker? igtkan ape la tadik. takut la... larikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

kayteeze said...

Dulu pernah ada rotan, tapi tak ingat entah kemana.

Kak tie biasa guna hanger, banyak yang patah.

Bergantung pada anak-anak. Ada yang mudah faham, tapi ada yang sengaja nak duga kita, hehehe...

ibuintan said...

reen,

jangan guna masa hati tengah marah, lain jadinya..

mak ayah guna takpe, jangan guru yang guna... jadi kes nanti ...hehehe

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Mak Su ;

nak takut-takutkan aje..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak kasihredha ;

InsyaAllah kak..
nak takut-takutkan aje..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Suri solehah ;


saya sendiri pun pernah kena rotan kecik2 dulu... (nakal sangat mengalahkan lelaki)

Pendekatan ibu bapa masing-masing. Arwah ayah saya memanglah garang dulu..

Anak-anak sekarang lain betul sikapnya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wassalam Kak Ani @ Kunang-Kunang ;

Tak pe kak. Tak amik hati pun.


Anak2 saya tu ligat semacam. Cakap secara lembut pun tak berkesan kak. Nak cuba cara ni pulak.


Kecik2 selalu kena rotan jugak dengan sorang atok yang ajar mengaji sampaikan takut nak pergi mengaji dulu.

Takut sebab soalan fardu ain yang di beri setiap hari ;tauhid, fekah, hadis, tahlil, dsb... kalau salah ...hulur tangan.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

fikaryna;


risau bila tengok budak2 muda sekarang dah takde perasaaan hormat pada yang tua.

Lebih-lebih lagi sejak rotan tak dibenarkan di sekolah..

Siapa yang tak sayang anak...
"sayangkan anak tangan-tangankan sayangkan isteri tinggal-tinggalkan"

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

NM02 ;


hahahaha....


kejarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Tie;

hanger banyak yang patah ?
takutnya kak.... hehehe..


Yelah kot... bila cakap sekali buat tak tau, dua kali pun sama... mana tau bila buat2 amik rotan tu terus buat... senang sikit.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ibuintan ;

InsyaAllah kak.


Saya setuju kalau guru dibenarkan merotan.

taklah jadi macam kes budak2 zaman sekarang ada yang tak hormat langsung pada yang tua..

ainnoraini said...

cari rotan rupenye...

kite ckp jer nak rotankan...tapi tak sampai hatikan...lepas tu rotan hancur pukul dinding,sofa..

pernah jugak rotan kat rumah tu hilang...puas cari..bile jumpe disoroknye bawah tilam...

DrSinga said...

dulu2..
ibu dan ayah ada rotan macam tu..
kami sorok..dan buat2 tak tau bila kena tanya...
hari tu..
pernah beli..
juga hilang.. di saspek telah disorok jugak.. :)

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..

mmg power rotan itu..semoga jadi pengajaran

Cik Ina minat Do do Cheng said...

kalau nak rotan boleh, tapi pukul kat kaki, jangan sampai cedera. budak-budak ni, kalau kita cakap mulut, lambat sangat tangkap, menjawab lagi ada, cam anak akak gak.

Kakzakie said...

Salam Reen,

Jangan dirotan anak tu. Rotan pukul ke dinding atau meja je. Bunyinya confirm mereka dah takut. Kalau pukul nanti jadi kebiasaan. Janganlah.... Nabi pun bukan suruh pukul hingga menyakitkan seperti menggunakan rotan, tetapi sekadar libasan kain. Gantung rotan didinding rumah juga dibuat nabi....

Cik Pah said...

kalau abi dia pun susah sagt nak menolong .. kasi libas bontot dia sket.. ahahahahhaha.. boleh tak camtuh

cikceriacorner said...

akak..

hehhehe..kalo xde rotan...pakai hanger pon bleh kan?heheheh

CikSembang said...

sy pun dah terpikir nak beli.. part rotan kita tak sampai hati tapi bila dah problem esok tak dpt nk rotan lagi..kt mana ada jual rotan ni..

BonekadalamChermin said...

kReen

sy dulu ayah bantai dgn tali pinggang askar!!

konfem powerrrrrrrrr!





huhuhu.

Yan said...

So far akak tak penah ada rotan kat rumah.. Nampak gaya nak kena ada satu nih..hee

Hamizah said...

xpenah sedia rotan kat rmh..
tp kalau ummi cubit,berbirat jugalah anak2..

Daddy Ziyyad said...

laaaa..cerita pasal rotan rupanya..hihihi..

murah aje rupanya ya rotan ni...

nak beli jugaklah...walaupun anak saya masih kecik...baru 2 tahun..:P

secangkir madu merah said...

rina, rotan ni berhantu tau..jaga2 jgn guna sewaktu kita sedang marah takot2 terover guna lak.. sakit tau kalau kena selibas, cuba terai.
-
-
-
-
-
-
sakit kena selibas dibadan, bila hilang sakit boleh lupa tapi sakit di hati kena libas sampai bila2 pun tak lupa...jadi elakkan guna.
-
-
-
-
-
budak2 sekarang bukan macam kita dulu2 bila abah pegang rotan je dah takut kalau boleh standby nak larik tapi budak2 sekarang takot2 sbb rotan yg akan buat dia benci kita sampai ke besar..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ainnoraini ;

betullah .
tak sampai hati.

tau sakitnya sebab kecik-kecik dulu dah kena.

sorok bawah tilam ? lain kali taulah taktik diorang.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

DrSinga ;


pandai dorang sorok.


siap saspek utama ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

sahromnasrudin ;


tengok gaya macam takde apa-apa pun dorang tu.


kita pulak nak dirotannya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik Ina minat Do do Cheng ;

nak takut-takutkan suh buat homework je kak.

betullah kak. Budak2 sekarang memang pandai menjawab..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wassalam Kakzakie ;


InsyaAllah kak. Belum sampai nak merotan lagi.

Konon-konon aje..
libas-libas macam pesanan akak tu.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik Pah ;


Dengan abinya lagi dibuat main aje budak-budak ni..


heeeeee.. tak sampai hati lah cik pah.. Cukuplah kita pernah rasa dulu. Sakit !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cikceriacorner ;


hehehe...

nanti tak cukup nak gantung baju lah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

CikSembang ;


kat kedai ubat cina ada jual rasanya..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

BonekadalamChermin ;



kita sama !
berbirat...


degil sangat...



huhuhu.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yan ;


saja untuk takut-takutkan aje kak...


Kalau anak2 akak dah besar tak perlu rasanya rotan ni. Anak2 saya ni tengah nakal lagi.. Naik pitam kengkadang..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Hamizah ;


mesti terjengket-jengket bila kena..


hehehe...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Daddy Ziyyad ;


alahai...

Ziyyad kecik lagi lah doc. Simpan untuk diri sendiri kot...

hehehe...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Yati;

InsyaAllah kak.
Ingat pesanan akak tu.

Terima kasih.

Cik SHiNJU said...

Saya paling ngeri kala Arwah Ayah amik rotan..huhuh..sebab dia jarang rotan anak2,kalau dia dah amik rotan tu maknanye mmg kena teruk la..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget