Tuesday, February 8, 2011

Rizal yang Insaf

Kerana sudah berasa insaf, Rizal pergi kesebuah surau untuk mendengar ceramah agama. Ketika tabung derma di edarkan, dia dengan segera membuka dompetnya dan memasukkan RM2 ke dalam tabung derma itu.



Tiba-tiba, seorang pak cik yang duduk di belakangnya menepuk bahunya dan memberikannya duit sebanyak RM200 kepada Rizal. Rizal tersenyum. Dia mengambil duit itu dan memasukkan kedalam tabung derma itu juga. Rizal menoleh dan berasa kagum dengan kemurahan hati pak cik itu .


Tidak berapa lama kemudian, pak cik dibelakang Rizal kembali menepuk bahunya dan Rizal mendengar bisikan dari pak cik itu "Encik, kata pak cik tersebut, duit RM200 itu sebenarnya terjatuh dari beg duit encik tadi".



Sumbangan: Aiman dari Ceritalucu @ Google




Note :  'mood' baru baik dari koma ... Emoticon







Multi-styled Text Generator at TextSpace.net

62 comments:

Cik SHiNJU said...

Salam...

hehehe...Asal la pkcik tu x gtau awal2...:p

kakcik said...

Allah juga yang mengetahui ganjaran buatnya... :)

kak long said...

nyosa tak sudah..!
hahahah...!


insaf terus lepas tu..!

somuffins said...

Wpun Rizal dah bertaubat, nak juga tau reaksi atau mimik muka dia bila pakcik tu bitau duit 200 tu duit Rizal.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wassalam Cik SHiNJU ;


kan ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kakcik ;

setuju kak...

Yunus Badawi said...

Taubat tak buat lagi lepas ni. Mesti Rizal tanya dulu kalau ada org hulur duit hehehe

Ms.Lilies said...

kah kah kah...
apo nak buek...
taik kamben bulek2


:p

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak long ;



kak long !!

rindu lak kat dio..
macam lamo yo kito tak jumpo..


ktia pun ikut insaf... kan?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak somuffins ;

a'ah lah kak..

mesti tercengang sambil melopong mulut dia..

ndak pulak masa tengah bulan..kekeke..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi ;

Kesian Rizal.
Entah2 dia tengok isi wallet dia dulu YB.. heeeeee

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Mimi;

huiyai..
bulek2 tu yang mengingatkan
jamu den ni haa Mi.

ahahaha...

(^_*)

tasekM said...

tak pe rizal. megi ada.

:)




.

eelobor said...

hehehe, asal dari ikhlas mesti ada rasa nyesal tak sudah tuh. hihihi

kinna said...

kesian rizal.. :)
cam na ek kalau rm200 tu adalah duit terakhir rizal? dlm bank dah takde duit lg?? haha..kalau saya, mau korek blk duit dr tabung masjid tu

kasihredha said...

jumlah berapa tak kisah...asal ikhlas...
rasa2nya rizal ikhlas tak ye?? :)

Ati Masrif said...

hehehe...

lama tak bersiaran reen
terus keluar cite lawak na..

ai insaf...



^____^ mood senyum hari ini

Mak Su said...

apo nak dikato ;)

She is f.A.z.A said...

ouchhhh duit dia sndri derma kan .. GUD one ! :)

kayteeze said...

Err.... agak-agak di korek semula ke tabung sejid tu?

secangkir madu merah said...

hahaha... maknanya duit itu bukan rezeki Rizal..kira sedekah je lah..

white rose said...

meraung2 rizal...
tak pasal2 buat amal jariah paling baiikkk punya...

nonie said...

haha redha jelah...dh rezeki masjid tu..

~ yus ~ said...

hehe, mmg rezeki masjid tu, dia suruh Rizal bersedekah lebih bukan rm2 je..

zulkbo said...

salam..
wang besar
wang kecil
selalunya wang kecil je
lah menjadi rezeki surau
masjid..wang besar nak
modified keta..nak tukar
sport rim baru...

gadisBunga said...

tukar carpet la surau tu pasni! hahahaha!!!

kak Erna said...

assalam reen..alhamdulillah..semoga insaf selamanya ..

suri solehah said...

salam reen..hehe..

ainnoraini said...

insaf jugak rizal tu ye...

agak2nye nangis tak dia...

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Ada dua samada rizal insaf, sebab kedekut sangat atau menyesal, masukkan duit tu,kalau itu duit dia yang last.

Zaitun said...

Syukur sempat insaf.

Hanya Allah yang mengetahui dan kalau betul keikhlasannya ganjaran dikemudian hari.

DrSinga said...

siapa Rizal ni?
mengapa dia insaf?
apa kejahatan dia dulu??
.

cikceriacorner said...

heheheh...

kelako la..xpe pakcik la buat sedekah..

a'ah setuju ngan drsinga..ape yg rizal yg da buat?

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

tue la bak kata pepatah..buat baik berpada2..buat jahat jangan sekali...

- GC - said...

200 tu mungkin nak bayar sewa rumah

(think positive). hihi

sayangsayangibu said...

agak agak rizal tepuk dahi tak? ;p

zaradgreat said...

Allah nak bagi pahala lebih tuh

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

tasekM ;


megi seedap ka ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

eelobor ;


manusia kann..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kinna ;

haaa..
ada pulak yang kena tangkap nanti...


hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak kasihredha ;


kena tanya dia kak..

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ati Masrif ;


macam-macam hal lah Atie..
settle kan satu persatu.

ai pun insaf sama tau...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Mak Su ;

wat camno..
compodak dah jadi nangko..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

She is f.A.z.A ;


saham tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Tie,

kalau dia koreklah..
mau kena tangkap nanti..


kesian dia..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Yati;


setuju tu kak..
adalah saham dia nanti.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

white rose ;


nak jer tengok air muka dia masa tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

nonie ;


betul tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

~ yus ~ ;

entah-entah Rizal penderma terbanyak hari tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wassalam Bro Zul;



huhu...
insaf dibuatnya.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

gadisBunga ;


gerenti pakai karpet tebal !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wassalam Kak Erna ;


insyaAllah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wassalam Suri solehah ;



(^_*)

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ainnoraini ;

nangis dalam hati tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik Ina minat Do do Cheng ;

kena ikat perut lah Rizal lepas ni..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Zaitun ;

Ya kak..
Hanya Allah Yang Maha Mengetahui..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

DrSinga ;

a'ah eh.

siapa dia ni kan ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cikceriacorner ;


yalah kan..
kena selidik dulu ni..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

PuRpLeLiCiOUs LoVe ;


Kalau dah buat jahat sekali,
kena taubat berkali-kali.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

- GC - ;


+ve kan diri kita kannn ..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

K'eja @ sayangsayangibu ;


saya rasalah bukan dahi jer kak, mesti tepuk kepala .


hehehe...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

zaradgreat ;

InsyaAllah..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget