Tuesday, March 1, 2011

Siapa Yang Makan Cili, Dia Terasa Pedas ..


Credit to Cili dari Pasar Borong Selayang

Ada rasa macam nak cili orang  tak ? 





Ahad

Abi ada projek check wiring.
bahagian atas rumah takde karen


Jadi, aku sensorang ke Pasar Borong Selayang.
Dah habis nyopping ikan bagai, aku singgah Tesko . 


Sampai rumah dah tengahari
Mula bersila memprojekkan semua menda yang aku beli
On-off jugaklah
Takdelah terus-menerus aku buat semua tu.
Mau lenguh pinggang aku nanti
Benti masak jap

Dah siap;  masukkan semua dalam freezer
Berhenti lagi
Makan pulak.
Petang sikit sambung projek cili-cili , bawang-mawang pulak




Dah siap semua; baru teringat.
yang aku beria-ia beli  kali ni watpe...

Kan ke Abi takde  nanti..  




aku takdelah takut sangat kena tinggal; sikit  tu adalah
yg buat takut tu bila teringat rumah jiran belakang yang kena pecah masuk Jumaat lepas
huhuhu..










Pengumuman !
Khas untuk emak-emak di kawasan yang berdekatan yang menggemari masakan bercili sekelian.  
Cili di Pasar Borong Selayang memang murah giler.. 
Harga untuk sekilo : 


Cili Padi    ~ RM4    Di Tesco ~ RM9.99
Cili Masak ~ RM5   Di Tesco ~ 10.99






Notamalamini :

1)  Agaknya lah ada tak yang  makan cili tak rasa pedas ?  
2)  Selagi abi tak tepon, selagi tulah... hati ni dup-dap-dup-dap lega..abi dah selamat sampai di Hangzhou.  




Emoticon Multi-styled Text Generator at TextSpace.net

66 comments:

gadisBunga said...

baiklah. destinasi seterusnya...pasar borong selayang!! yeah!

Kak Tie said...

Kak tie tak pasti harga cili kat hulu ni. Biasa mintak 50 sen cili padi.
.
.
.

Memang sekarang ni rasa nak cili je si mulut laser tu...

somuffins said...

Gitulah kalau kerja rumah dibuat sensorang. Buat kejap, rest. Pastu sambung lagi. Asyik menyambil aje kan??

Hamizah said...

kat cni cili mmg pedas sgt2..
sekali masak kena letak 1/2 bj je..
kalau tak mmg xtermakan..

Cik Ezy said...

xnk mkn cili la..
pedasssss..
hik3

=sz= said...

heee...
samalah aktiviti para isteri (tak berbibik), balik pasar kena mengerjakan plak barang2 yang dibeli..ehee

cili masak tu cili yang mana kak? cili besar merah/hijau tu ke? ;P

kak long said...

jgn membazir cili tu,buat stok lada sembur kalau ada org yg tak dikenali masuk rumah,dikala abi tak ada....hehehehe!!!

Ku Tak Sempurna said...

humangaihhhh.. byknya cili

bekalan utk berapa lama ni??

akuanakpahang said...

Salam, jgn byk ngat makan cili tak baik utk kesihatan perut :)

Ku Tak Sempurna said...

humangaihhhh.. byknya cili

bekalan utk berapa lama ni??

Ku Tak Sempurna said...

humangaihhhh.. byknya cili

bekalan utk berapa lama ni??

cikpepel said...

Klu tetibe tergigit cili...siyes pedas berasap tinge woooo

ainnoraini said...

blm pernah sampai lg kat pasar borong selayang tu...mesti murah2kan..

biasa la tu tugas2 hujung minggu...berbagai2 benda nk buat...

kasihredha said...

windu kat abi ye... :)

eelobor said...

tak pernah lagi ke pasar borong tuh, selalunya ke NSK jer

Yunus Badawi said...

Reen beli kat Cina gemuk tu kan? Dia tu mmg jual murah. Kalau tak pilih lagi murah.

Yunus Badawi said...

Tadi emak Adam ajak juga ke pasar borong Selayang. Tapi emak saya nak buat medical check up pula.

Kena beri keutamaan kpd emak.

Yunus Badawi said...

Abi ke luar negeri lagi ke kali ni? Baik2 kat rumah tu ngeee

cemomoi said...

seriau juga kalu bab perampok ni... dorang bukan kira laki pompuan tua muda

white rose said...

akak buat stock ek...
bagus la tuh..,

Insan Marhaen said...

esok pula taman IM takda karen. bimbang dengan keadaan ibu_suri yang pastinya kepanasan dan boring. IM terpaksa pi kerja juga. hmm....

zulkbo said...

salam Reen..
hubby out station ke..?
anak-anak ada peneman kan?
bawakla bersabar..doakan
keselamatan hubby selalu

Cik Ina minat Do do Cheng said...

Reen ko cam akak, kalau hubby tak de masak sikit dan simple. takut tak terhabis pulak.Murah betul cili api tu ye.akak tak pernah pergi pasar borong selayang tu, sebab jauh dari rumah

NM02 said...

awak dok area maner? dah dekat kita ni.. ^_^

DrSinga said...

buasir kang makan cili pedas2 ni...!!
.
.

julietchun said...

buleh jual kat kawan2 opis pulak ni :D

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

gadisBunga ;

mari ! mari !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak Tie ;
hehe..
kalo kat pasar malam singgit dorang tak jual kak.. nyampah !
duainggit satu pinggan kecik jer..


jom kita cilikan dia !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Kak @ somuffins;


menyambil yang tak boleh dielakkan..kan kak ?

huhu...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Hamizah ;



jimat !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik Ezy ;


takde umpph lah dik..!

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

=sz= ;

itulah..
sejak sibibik lari; kena buat sendirilah jawabnya.


a'ah.. dah biasa panggil cili merah tu cili masak .hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak long ;


gud idea kak long !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ku Tak Sempurna ;


haaaa.... baru puas hati..


stok letak dalam freezer.
sebulan lebih kott.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wa'alaikumussalam en Yassin @ akuanakpahang ;


InsyaAllah.
biasanya seminggu dua kali aje masak guna cili. Hari lain guna rempah kari @ sup.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ku Tak Sempurna lagi;

memang banyak !

kena tanya banyak kali,baru puas hati... kan ?


haha..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Ku Tak Sempurna lagi dan lagi..


cak !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Mira @ cikpepel ;


memang berasap!





kita jumpa Dec nanti haaa...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

ainnoraini ;

awak nak ke situ jauh sangat tu..


tu yang tak sabar-sabar nak tunggu assistant besar..

hehe..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

kak kasihredha ;



windu ke ?
hikhikhik...





malu ...wink* wink*

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

eelobor ;

yelah ...awak duk Gombak kan ?
dekat dah tu..


Pagi2 memang ramai kat Pasar Borong tu.. Kena sabor je.. lebih-lebih lagi masa tarik tarik troli celah2 orang.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi ;


Ya betul !
saya malas nak pilih2; Mintak aje. Ahad ramai sangat orang. berhimpit-himpit. leceh dengan troli lagi.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi lagi;

setuju sangat.
YB memang anak yang soleh. Hari-hari lain pun boleh pergi ke pasar tu..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Yunus Badawi lagi dan lagi;

a'ah..
insyaAllah...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

cemomoi ;

setuju sangat.
kalau dah bahagian kita nak kena, elak macam mana pun....kena juga..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

white rose ;

malas nak buat dua-tiga kali..

*bila M tu datang...satu benda pun M nak buat...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Insan Marhaen ;

kesian ibu_suri..
nak buat macam mana kann..
mintak2 power supply tu segera ada semula..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Wa'alaikumussalam BroZul;


iya..
InsyaAllah..

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Cik Ina minat Do do Cheng ;


betul tu kak..
yelah.. takkan nak beli cili sampai ke selayang. Kan ? ..

akak kat Klang kan ?
Kat sana mesti banyak ikan segar !

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

NM02 ;

Iya ?

kita duk Rawang.
Awak katne ?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

DrSinga ;


doc kan ada !


haha..




* seminggu dua kali jer masak guna cili doc..lain hari guna rempah kari @ sup.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

julietchun ;

walawei....kenapa lah tak terpikir..


gud idea Juliet!

kakyon said...

tetiba tringatkan cucu yg kena cili ngan mak dia kerana suka cakap pepet dia....hihihi

Ati Masrif said...

wah...ni mesti kaki msk pedas2

jauh tu nk gi sampai sana reen

^____^

CikSembang said...

sy tggl kat seremban.. tp kalau blk rumah mentua ke psr selayang mmg memborong..cerita psl cili ni.. sebenarnya kalau petani yg tanam cili ni senang je nak bagi merah.. tabur baja yg berkaitan sehari dah jadi merah..

Kunang-Kunang said...

Assalamualaikum Reen,

Akak beli cili sikit2 jer untuk masukkan dalam masak sayur jer.

suri solehah said...

salam reen..ingat duk sindir sapalah td hehe..reen pos sini sekilo cili..kat sini mahal masyaa allah

Ms.Lilies said...

xde cili makan rasa x syok ;)





mari bujang bersama huhuhu

Cik Pah said...

ek kak..dari rumah akak ker pasar borong tuh jauh betul.. rajin betul akak yer..

tesco tuh tesco rawang ker ? rumah wan saya kat depan tesco rawang tuh jer..senang nak beli barang..

wahida said...

kat umah wajib ada cili padi..kalau mkn apa pun, wajib kena ada cili api potong...kalau x, x feel!

secangkir madu merah said...

buat pe cili banyak2 tuh..?

Dr. Rodzila Rodi said...

lidah diorang kene potong kot, sebab tu tak leh rasa pedas..
ciannya abi takdo..
jgn dok gigit cili siang malam ye kak..hehe

zaradgreat said...

mesti rasa pedas kalo makan cili kak reen! hehhe. kte tak tahan pedas. alhamdulillah selamat sampai. :)

take care kak reen!

fa10 said...

kena tinggal ngan hubby yer?
tak per.. nnt hubby balik dpt la hadiah istimewa..

azzey said...

Mmg betul punya murah klu cam gitu harganya..:)

azieazah said...

RIN, kalu dah cili murah, beli bebanyak buat stok.

Atau buat rempah cili sebagai senjata utk mempertahankan diri.... lempar kat mata orang yg nak mengintai. hehehe

Linky's Magical


ShoutMix chat widget