Wednesday, May 18, 2011

Seumur hidup, Ini 1st Time......Berlendir Ya Amat...

6.30 pagi semalam. Along  bagitau nak bekfes roti canai. Aku tak pernah pandai tebar roti canai  jadi kena ke kedai.  Abi kerja semalam, jadi lepas Along tutupkan pagar terus naik mandi. Awal tak awal jugaklah tapi lepas Angah & Adiq bangun dan mandi, baru kitorang pergi.


Biasanya kalau nak makan Roti Canai, kitorang ke Medan Putra. Kedai mamak tapi pior mamak from Penang. Kedai Tuan Haji Shaharudin kalau tak silap aku. Tinggal di sini jugak rasanya. Mamak yang 'itu ' tak boleh nak pergi dan telan sekarang ni sejak kes itu-ini-begitu-begini. 


Capai 6 biji donut dengan coklat-rise kat meja pintu masuk.  Pembuka selera diorang. Untuk Along, Roti Telur;  Angah & Adiq roti kosong . Aku pulak capati. Semua air milo panas.  Nasib baik kitorang cepat sebab masa keluar tu, kedai makan  dah serupa pasar borong. Penuh !


Dalam kereta, Along tanya bila aku nak masak ikan yang dia tanya minggu lepas. Makan kat sekolah kata dia. Masa pergi rumah mak sedara dia petang Ahad hari tu,dia tanya lagi. Mana lah Mak Tam dia nak cari dan masak ikan tu. Balik dari sana  singgah di NSK untuk cari bahan tumis. Ikan tu ada jadi aku beli sekali. 



Seumur hidup... tak pernah masak ikan ni. Bila dari kecik tak diajar makan ikan jenis cenggini, maknanya takdelah masuk dapur aku.  Punyalah geli-geleman masa nak cuci. Berlendir. Tak tau cara yang betul jadi aku kikis aje kulit ikan tu.  Pastu tepek dengan asam jawa. Pastu lumur pulak dengan  garam kasar. Itu pun nasib baik beli dah siap siang, kalau tak, mau aku pakai glove.  kehkehkeh.  Dah namanya Ibu..bila anak nak makan apa pun.. boleh aje... Anak-anak aje yang makan, aku mengadap tengok aje pun dah kenyang.


..semoga aku cekal lepas ni..

..buat gulai aje.. letak asam keping ngan serai. takut bau..

Along.. round kedua.. puas diratah-ratahnya ikan tu.

"Gambar Angah tak amik ke ?.....  " amiklah..kang merajuk pulak dia..

Adiq akan makan kalau ada sup dan kurma.
Kali ni nak pulak dia tapi tak nak ikan.


Petang tu pulak buat Mi Kari. Tetiba teringin. Punyalah susah cari kerang sekarang ni. Plan  untuk makan petang tapi abi balik lambat sikit. Makan petang jadi makan malam. Tengahari tu kan  aku tak makan jadi 2 mangkuk aku layan..  Boleh kurus ke macam ni .?



Note : Mulakan entri macam dulu-dulu. Baru sesuai dengan tajuk blog ni. Aku tukar ke entri pendek macam sebelum-sebelum ni sebab  aku fikir orang tak suka baca entri yang panjang lebar. Tapi bila difikirkan balik punca aku berblog ni untuk bacaan adik-beradik dan kawan-kawan lama  yang nak tahu perkembangan kami anak-beranak. Jadi, siapa rasa nak baca, bacalah dan siapa yang tidak.. aku no hal. 

32 comments:

Tie said...

Kak tie kalau dengan ikan berlendir tu (yang baru mati) memang tak suka, tapi terpaksalah, sebab anak dan ayahnya suka makan. Ikan baung atau haruan? kak tie bukannya kenal sangat.

sI tEDI said...

seleranya semua makan..s edaplah tu..

kak rina, dekat kampung saya ada org ternak ikan keli ni.
Dah siap siang kak..

Kita basuh terus masak
Sekilo tak silap rm 4.50

kakcik said...

Kakcik suka makan cik kelly tu tapi nak suruh masak sendiri 'i'm soriiiii...' :)

kak long said...

family kaklong memang tak makan ikan keli...
tapi dah masuk family kakngah...kaklong 'kena' makan...
tapi tak geli sngt...cik abang suka siat kulit dia sebelum gulai atau goreng!

Queen said...

ni mak selalu buat bila siang keli...

selain rendam dengan asam jawa utk hilang lendir... gaulkan dengan garam kasar... lepas tu lurut2 sekali dgn garam tu utk hilangkan lendir..insyaAllah hilang...


tapi biasanya nik amik yang dah siap siang dan letak garam kunyit...ahahahahaahhahaha...yela..mak dah siap siang banyak2..letak plak banyak2 susun cantek je dlaam peti ais...kecek sikit terus dapat 2 3 bekas..kihkihkih..

owh ya...bapak nik bela sendiri keli ni...=)

nurkass said...

aha..
mmg geli ngan ikan ni..
kalau nak makan, kass akan pastikan kepala tu di buang..eiii..takleh tgk kepala ikan tu sbb terbayang kepala tuttttt..hehe..

akuanakpahang said...

Salam, nengok tajuk macam boleh berantu juga hehehe .. best ikan sembilang nie.

zulkbo said...

salam Reen..
main berlendir-lendir ni tu yang tak boleh tahan..saya prefer keli goreng je....
:)

indahhouse said...

Salam kak rina,
hehehe.... saya dulu pun macam tu. saya kenal 'cik kelly' ni, sebab rumah dekat ngan sawah. tapi biasa ngan haruan puyu je.
kat sini, ikan keli dah siap siang. Cuma kena bertarung masa nak pegang basuh je. haha..
Insya Allah, lama-lama dah seronok makan keli, pejam mata je pegang keli, kak rina... lgpun lagi murah beli yg mentah. hehe..

Cik Pah said...

boleh geng lah ngan along lah camtu..saya pun penggemar ikan itu.. makan hari hari pun takpe.

btw kak .. ari sabtu saya berada di rawang sehingga ahad petang.. nt kalau akak free sms saya yer ..

kakngah said...

kakngah makan gak ikan keli tapi tak pernah masak sendiri. tak reti la nak belai ikan2 gini walaupun ada jual dah siap siang. kalau teringin, makan kt kedai jek.. sonang. hihihi!!!

Rinna said...

Ikan keli feveret tuh.. sedap gak wat goreng bercili..nyum2

Wahh sedapnya mee kari tuh.. :)

gadisBunga said...

keli ni feveretlahhh yg amat. tapi tak penah masak sendiri lagi. mak gb pun jarng beli ikan ni mungkin sebab proses nak menyiang tu lah kot...ihihihi~

- GC - said...

sy beli ikan tu setengah kilo sabtu lepas. hehe. dapat la 4 ekor. mmg suruh org tu siang siap2. memang berlendir, tp mak ajar letak tepung.


*sedapnya goreng. kalo bakaq, lagi laaaahhhh

somuffins said...

Azrina
Ikan Keli dan Sembilang mmg sedap sbb isinya haloooooos tapikan tapi ya ampun untuk menyiangnya. I pun ada tulis kat entry pasal ikan nih.
http://sukacupcakes.blogspot.com/2011/05/bila-jari-jemari-kembali-menari-waltz.html

zuwaidah said...

hmmmmm sedapnya....menyelerakan.
semalam nak masak, en suami kata tak yah lah.....hishhhh org tengah rajin nak masak, tak bagi lak...atau kak zu masak tak sedap kot huhuhuhu

Sz said...

saya pun tak penah menyiang / masak ikan tu kak...

tapi suka makan! yang goreng ... crunchy je...heee

wahida said...

kak, sampai sekarang pun aku tak mkn ikan keli ni dan tak pernah siang pun ikan ni..harapnya jgn la anak2 aku mintak nak makan ikan ni...huhu...

kak, no fon ko aku dah simpan, kalau ada apa2 nnt aku roger ko...harap dpt jumpa ko satu hari nnt...

ainnoraini said...

mmg tak makan ikan tu..geli sesangat...tak tau la kenapa, org kate sedap ikan tu..

tapi anak2 dgn abahnye mmg suke...
kite ni tukang masak jer ler..

cemomoi said...

kepala dia pon nak kena tenyeh kat lantai sampai hilang lendir, jangan lupo tonyoh skali dengan limau nanti tak le berlendir dalam gulai...

tapi sedap kalo buat cili padi dengan pucuk ubi... uuuui

Jiejah Gorjes said...

wahhh pandai ek anak dia mkn ikan tu..my peberet tuh...bleh geng hihihi

J.M.R said...

peh..meleleh tengok ikn keli tu..mesti sodap nih. tu psl ank2 sumer suka..

KELI OH KELI said...

JoM siNggAh BlOG IkAn kELi..maCaM2 cErItA iKAn kELI aDa dI sini.....")AnYwAY sAlAM uKhWaH...

ibuintan said...

Reen... perahkan air limau nipis or kasturi gerenti tak lendir


ikan tu di salai dulu lagi sedap dibuat gulai....

white rose said...

salam kak reennnnn...
rindu laa kat akak...

alahaaaiii...

akak, kira berani mencuba laa akak menyiapkan ikan keli tu...
hahaha...

kami sekeluarga gemar makan ikan keli, tapi nak keli original...
baru sedap dimasak tumis pedas...

secangkir madu merah said...

kat rumah kita ikan ni sangatlah laku tambah2 kalau dimasak sambal...goreng ikan tu garing2 dulu tapi jaga2 ya kena tutup kuali semasa menggoreng sbb ikan ni suka meletop nanti habis satu dapur mcm perang...

atau masak asam tumis sedap juga.

kasihredha said...

perrghhh...air liur dah meleleh ni...sedapnya tengok anak2 makan.

Kak Long Mawar Merah said...

Sedap betul tengok kuah yang dah siap masaktu.
Kalau ikan ni, kak Long tahu makan aje, masaknya belum pernah cuba.
Dulu-dulu, arwah nenek yang selalu masaknya, memang sehingga menjilat jari.

Ati Masrif said...

errrgggg..

kita kalau tgk ikan ni
boleh jadi terlompat terkezuttt

apalagi nak masak...uhhh idokkk

makan lagi ....idokkkkk

Ms.Lilies said...

saya pun xpernah beli kak...
xde yg minat kat umah ni...
kalo nak beli yg dah siap masak jek hahahaha

azian said...

mee kari akak ni....addehhhh...kecur liuq pagi2...heheheh...
kak, selalunya ikan keli tu sy goreng dulu atau bakar baru masak lemak cili api....tp masa goreng kene ade perisai sbb dia akan letop2....heheheh

Yanti Othman said...

kari tu memang nampak bestt. rasa teringin plak di pagi2 hari ini..

Linky's Magical


ShoutMix chat widget