Friday, July 22, 2011

LAGI WALAUPUN PENING

Bangun masa pagi Rabu aku sakit kepala. Rasa cam nak amik MC tapi  tak jadi. Tahun ni dah 3 kali MC. Penangan durian lah kott..

Sudah puas makan dengan kengkawan blogger hari tu; aku beli 3 biji untuk bawak balik.
Agak frust di situ.

Dapat komen free dari Abi.
"Tu Durian Daun... isi kurang sedap "kata dia.
"Alahai..manalah saya nak tau durian daun ke durian menda, nyonya tu kata semua ok" kata aku... huhu..
Tengok sama aje..  ;o)


Jadi, nak puaskan hati tekak, Pasar Malam hari Rabu kami terjah. Abi  tunjuk jenis-jenis durian. Terasa masuk kelas jenis durianlah pulak hari tu. Budak yang jual tu pun tersengeh-sengeh.

Balik terus kopek.


jeng-jeng-jeng...
Durian jenis apa kah  ?
MUSANG KING !
Sana-sini orang bercerita tapi kami tak gak rasa-rasa.
Tak boleh jadi...mesti rasa jugak

Buah yang terakhir
Sekilo 25hengget
Sebiji dalam sekilo setengah.


Festaim makan  

..........................
takleh nak bayangkan dengan kata-kata
kalau tak caya, cer rasa dulu.

Memang sedap tapi bagi yang tak suka durian jenis pahit, takyah lah beli



Dalam sebiji  durian Musang King ni ada 19 ulas !
Cantik, molek & tebal  isinya




Biji  MK berbeza dengan durian biasa.. nipissss.
Durian buah fevret Along tapi si MK ni dia tak gemar
"Pahit lah ibu....." kata dia

Durian Kampung Spesel pun nak jugak
Beli 2 biji durian kampung spesel (D2)  ?
Dapatlah 2 biji free durian kampung biasa 




Kampung Spesel VS Musang King
Siapa menang ?
Tekak masing-masing

Aku suka kampung spesel !


Tak larat dah..
Kenyang gayalam-alif !
Simpan dalam fridge
Sebab Along & Angah dah terlelap


Teringat entri CT  . Untuk bagi isi durian stay fresh, perlu disimpan dalam slingwrap. 


Stok bo-liao. Sejak bulan puasa tahun lepas tak beli lagi.
Jadi, Tupperware lah mangsanya.


Buah-buahan kat kampung tak menjadi tahun ni
Orang yang paling  puas hati kelmarin
Si MK aje, dah selamat  8 ulas  dalam perut .

Tak masuk yang kampung spesel
Bangun pagi ...suara serupa itik serati..kekekeke..




Note : Takde pening-pusing pun esoknya. ;o)

27 comments:

NM02 said...

ooo mak ai

nampak segar terus pagi ni

dengan santapan n3 tuan umh

doyan oh doyan

gggggrrrrrr!!!!!

^^nu[dd]yra^^ said...

saya pon beli durian kat pasar malam semalam ;) sodap !

bujal X said...

hardcore durian makcik ni~~25 sekilo~~gulp~

sayangsayangibu said...

musim durian tahun ni jatuh lagi hampir2 puasa, bila dah puasa kuranglah sikit orang nak melayan durian, sebab tak sempat nak makan.

akak suka durian kampung, kalau pahit2 tu tak berapa minat.

sayangsayangibu said...

musim durian tahun ni jatuh lagi hampir2 puasa, bila dah puasa kuranglah sikit orang nak melayan durian, sebab tak sempat nak makan.

akak suka durian kampung, kalau pahit2 tu tak berapa minat.

Acik Erna said...

assalam reen..D197..tak tau la sape yang dah bagi nama muang king.
teringa mula2 akak kerja disini..ramai betul orang beli D197 ni..rupanya isi banyak ye..
kalau pahit pun bukan pilihan akak.

nurkass said...

amboiiiiii..
sana sini cerita durian..ini boleh mendatangkan jeles..!

kak reen duk BTP green valley ke..

Ati Masrif said...

betuilah reen
byk buah2an tak mejadi
tahun ni...

termasuklah pokok mangga
kita depan rumah ni :)

Ati Masrif said...

nanti kita nak tau lebih
lanjut pasai tonsil yang
reen dah buang tu ye

maybe nk buat nx yr
tapi takutttttt yg amatttt

izz said...

betul tu.. hehehe i pon suka yg kampung tu lebey dr MK...

kaklong said...

durian kebun pak mentua(ayah kakngah) adalah yg terbaik!


kaklong sanggup tak beli dan tak makan durian yg dijual kat luar tu...!

sueanne said...

Ada sekali tue, sue n kawan beli durian, sebiji rm20 hinggit.. mahalnya.. tue d first time n d last time krina.. hahaha.. mahal mahal.. adeeeeeh

Cik SHiNJU said...

Meh gi kampung yun..
musim duyan skang ni...
Tapi MK xde la..
Kat belah2 Bentong byk MK kan...

Sz said...

aaaa...
tak boleh jadik!!!!
kena p carik gak ni...
heee

cheqna said...

pagi ni luruh 2 biji je kat belakang umah ni

Dearie Pearls said...

hari tu beli durian. first time agaknya beli kalau tak silap. isi ok, agak mahal tapi rasa pahit2 ar. ok tapi rasa pahit tu jadi mcm ok tak ok jek. hehehe..

relevan said...

Panas durian..

KuNanGKuNanG said...

jelesnye la org tu dapat makan durian banyak2...huhu

kasihredha said...

sedapnyaaa...
samapi suara pun tak de ye reen?

missbby said...

saya tak berapa suka sangat MK, boleh la makan tapi saya lebih suka durian yang biasa2 jer..

Ku Tak Sempurna said...

takde plak nmpk rupanya mcm MUSANG. tp apasal namanya musang king?


err.. bau dia kot mcm musang. eh?

Daddy Ziyyad said...

Cuba makan durian bukit yang di jual di Balik Pulau, Pulau Pinang. Lagi mahal dari Musang King..

secangkir madu merah said...

samalah dgn rumah kita ni, selagi tak habis musim, pulun kasi habis.. hehehehehe... mcm2 jenis dorian dpt rasa.. bukan saja musang king yg harge memang king itu, malah durian kunyitlah, entah apa2 lagilah.. tak kesahlah janji doghian.. belasah saja..

wahida said...

kak, hari tu aku ngan hubby pernah pekena musang king kat tmpt kita makan duyan hari tu..
musang king mmg sedap..

tapi pantang dia, ko jgn mkn durian lain dulu baru ko nak mkn MK, apa pun ko kena pekena dulu MK baru lah ko nak mkn durian kampung ke apa ke...

ibuintan said...

mak aii Reen, kaki durian rupanya

akak kalau makan takat dua ulas je, durian kg tetap pilihan akak kurang lemak sikit

Cik Ina Do do Cheng said...

reen sikitnya mc ko, baru 3 kali. lepas nengok gambar ni akak terus call suami suruh beli doryan. tapi dia cakap hari senin sebab dia gi memancing minggu malam baru balik.kecur air liur akak ni.

blackcardomompods said...

Reen,tq ingt ct.eh musang king mg dia tulis ke?perghhh melecunn la weiii harus serang next psr mlm this coming rabu gak utk balun doyan.ritu blik xjumpapun doyan isi kuning.harga blh thn gak ek.

Linky's Magical


ShoutMix chat widget