Friday, May 29, 2009

~ Anak-Anakku ~

Terima kad jemputan kahwin dari ex-neighbour yang dah berpindah ke Utara. Majlis untuk adik bongsu dia yang memang kami sekeluarga kenal. Majlisnya di Tanjung Malim. Tarikhnya adalah tarikh kami sekeluarga bertolak ke CH nanti. Jadi dapatlah kami makan tengahari di sana sebelum meneruskan perjalanan ke CH nanti.

Sedang makan malam semalam, Along menunjukkan map kad jemputan tu kat aku. ”Ibu, senangje nak pergi sini, terusje nanti ada CH. Angah pun sibuk nak tengok. Masing-masing excited kot sebab minggu depan nak pergi bercuti . Along tak bagi, terus mereka berkelahi @ tolak-menolak. Dua-dua menangis. Aku hanya tengok je. Hubby seperti biasa takkan campur. Along memang marah betul semalam. Aku dah bagi isyarat kat Angah supaya jangan menjawab sebab Angah ni pasti ada jawapan setiap kali disuruh atau ditegur.

Along dengan suara kuat serta dalam tangis kata“Angah jangan bagi Along marah, Along ni demam, batuk, selesema, sakit tekak. Ada 4 sakit tau .Angah nak tengok Along marah cam semalam ke?” Aku tersenyum-senyum pandang hubby. Semalam pun dia marah tapi pada Adiq sebab Adiq dok kata aku nie ibu dia sorang je..
Angah pulak bila nampak signal dari aku terus diam tapi sempat menghentakkan kaki dia sambil terus tarik dan jatuhkan kebanyakan baju-baju kat sofa ke lantai. Pagi tu hubby keluarkan baju dari dryer untuk digosok. Baju yang selebihnya di longgokkan atas sofa untuk akunye further action..Baju-baju yang berlambak tu sampai dah tak cukup bakul nak simpan. Ketiga-tiga bakul dah penuh tu pun belum sempat disusun, yang baru basuh pulak nak dilipat.. Hai...

Sambung citer, Bila nampakje Angah jatuhkan baju, Adiq terus menjadi “fire-stone”. “Ibu, Angah tu jatuh bajukan tu kat lantai.. (Cakap pun terbalik lagi)… terus Angah jawab “Dah angkat dah”.Pantas betul dia, mungkin dia takut aku marah agaknya. Nampak dari air muka Angah memang dia tak puas hati tapi dia hanya jeling je kat aku sebab Along dok berdiri kat sisi aku. ”Kan cikgu ada ajar kita kena sabar.” kata aku.. Along jawab ”tu cikgu belum ajar lagi”. Takpelah ni ibu bagitau ” kita kena sabar, tak boleh bergaduh adik-beradik; Allah tak suka. Bila nak marah Along kena cakap Nauzubillah Himminasshaitton Nirrajimm.. biar syaitan pergi jauh sebab syaitan ni suka kalau orang tengah marah....” Dia terus diam. Bila Along diam Angah pun diam. Terus macam tak ada apa-apa. Lebih-lebih lagi aku ajak naik atas main game dan diorang memang suka sangat lah tu.. Hai anak-anakku..

Dalam nak membesarkan anak-anak ni kengkadang aku sendiri hilang sabar bila mereka tak dengar cakap tapi aku akan cakap semula pada mereka yang aku nie tegur atau marah sebab aku sayangkan mereka.


Till Now.


No comments:

Linky's Magical


ShoutMix chat widget