Thursday, April 15, 2010

Fadhilat Bercium ???


Ahli perubatan mendapati bahawa berciuman baik untuk kesihatan. Bercium itu bukan hanya membuat seseorang merasa senang, tapi juga efektif melawan banyak penyakit. Apa saja keuntungan berciuman bagi kesihatan?




credit to google. *Satsuke & Sakura @ Naruto



* Berciuman dalam waktu lama boleh membantu sistem sirkulasi kita. Ketika berciuman, detak jantung makin cepat hingga 110 degupan jantung per minit. ..wuiii..




* Setelah berciuman, paru-paru bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit, dibandingkan dalam nafas normal, hanya 20 kali tarikan nafas per minit. ini baik untuk mencegah sakit paru-paru. ..sihat lah hendaknya ..




* Beberapa doktor gigi percaya, bahawa berciuman merupakan tindakan pencegahan gigi berlubang. Berciuman menstimulasi air liur yang boleh menghancurkan asam yang menutupi gigi. ... laaa...baru perasan dah lama xde gigi berlubang ..




* Berciuman yang berlangsung lebih dari 3 minit membantu kita melawan stress. Berciuman dalam waktu lama boleh menghancurkan hormon stress. ..yezzzzza ...










ADA LAGI....




1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya rata-rata memiliki waktu 5 tahun lebih lama dari yang tidak melakukan rutin ini. ~ Alhamdulillah..





2. Berciuman baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuat seseorang merasa dihargai dan memberi ketenangan diri... gagagarararamamama..




3. Berciuman membakar kalori, 2-3 kalori per minit dan menggandakan tingkat metabolis. Ada yang mengatakan, bahwa dengan berciuman bergairah tiga kali setiap hari (setidaknya 20 detik per ciuman) boleh membantu menghilangkan berat badan. ~ harap-harap betullar!





4. Berciuman dikenal sebagai penghilang stress. Berciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangi energi negatif, dan memproduksi rasa sihat, menurunkan hormon stress. ~ yezzzzz... tapi bahaya...





5. Berciuman menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi yang menegang karena ciuman yang bergairah mampu membantu kulit lebih halus dan meningkatkan peredaran darah. ... awet muda sudda..






6. Berciuman baik untuk jantung, menurunkan tekanan darah dan kolesterol. .. alahai..kalau dah low blood pressure..cane ?




7. Mereka yang sering berciuman jarang mendapat masalah perut. .. ye ke ni? musykil..




8. Selama berciuman, antibiotik diproduksi tubuh dikeluarkan melalui air liur. Air liur juga dipercayai sebagai anestetik yang membantu mengurangi sakit. .. sakit apa ek ? musykil lagik..





NOTE :

1)maafya . n3 ni praktikal bagi yang sudah bersuami jer maka, bagi yang belum tu sebagai info lah ya.. boley praktikkan bila tiba masa nanti !

2)aku gerenti para somi memang sukaaa bila cerita pasal ni ! hmmm..



Till Now.




9 comments:

Alimaz-Kembara Terasing said...

balik leh perantikkan nih....ekekkkekeke

Queen said...

yang point no.1 tu kan..cium kat pipi kira tak?hehe

My Life My World said...

Riena rinduk yer ..... hahahahaha
Cik Abang dah balik ker nih? :)

Anonymous said...

ammvoiii,

myQza said...

alahhh.. 18 sx lah kak..

E-na Zarina said...

Salam Rina!
Bkn suami je yg suke ...E-na lagi suke ni!!!! sblm ni ada terbaca ttg fadhilat berpeluk...gud info! tq weh!

cheryna zamrinor said...

nieh yang buat sha rasa nak cari partner nak bercium nieh krina! adoiii..patut gigi sha banyak yang lobang2!:P

Hamizah said...

mujur dah kawen..hehehe

Nurdiyana Yaccob said...

wah...wah....ada byk kebaikkan rupanya...hhehhehe

Linky's Magical


ShoutMix chat widget